De economie gaat op en neer – het komt allemaal wel weer goed na de crisis. Nee, waarschuwt Jan Dijkgraaf. “Het komt soms niet meer goed. Neem nu al die binnenschippers die in 2008 een schip bestelden en van de bank niet 7 maar 10 miljoen euro krediet kregen. En tegen wie de bank zei: ‘Zou je niet twee schepen nemen; je hebt toch een zoon van achttien, of een neef van 23. Voor hen komt het niet meer goed als ze zo’n hoge hypotheek hebben dat ze voor die bank moeten doorvaren. Het eindigt pas na drie jaar schuldsanering en de verkoop van die boot voor weinig.”
Jan Dijkgraaf was woensdag 12 juni een van de sprekers tijdens de NT Dagen in Rotterdam. De saaie titel van zijn workshop, ‘Optimaliseer de bedrijfsvoering’, dekte de lading in het geheel niet. Gelukkig maar. De oud-hoofredacteur van onder andere Metro, ManagementTeam en Powned noemt zichzelf tegenwoordig “professioneel buttkick-coach”. Hij geeft mensen die in hun werk zijn vastgeroest een schop onder hun kont zodat ze weer in actie komen en fluitend naar hun werk en ook weer fluitend naar huis gaan.
Schuldig
Hij was door Nieuwsblad Transport, de organisator van het transport- en logistiek-event in de Rotterdamse Maassilo, gevraagd de deelnemers te adviseren hoe ze met hun bedrijf de crisis kunnen overleven – en zelfs nieuwe kansen grijpen.
Wie is schuldig? De crisis, de mensen, Den Haag, Brussel of de concurrenten? Nee, stelt Dijkgraaf, “Degene die er echt iets aan kan doen, zie je in de spiegel. Dat ben jezelf. Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen ellende.” Je moet dan ook zelf beslissen iets anders of de dingen anders te gaan doen. Zoals Dijkgraaf zelf al na zeven weken opstapte bij Powned, omdat hij zich diep ongelukkig voelde bij de omroep.
Ja, maar…
Hij vroeg de managers en ondernemers in de zaal wat ze zouden doen als ze morgen helemaal opnieuw mochten beginnen. Vast niet alles hetzelfde als ze gedaan hadden met het resultaat waar zij en hun bedrijf nu staan. Die keuze om het voortaan anders te doen heeft iedereen, spoorde Dijkgraaf de mensen aan.
Daarbij moet je geen ‘ja, maar…’ meer accepteren. Zeker niet van medewerkers. “Ja, maar… is een manier om nee te zeggen. Die mensen stribbelen tegen, remmen alles af. Als ze daar niet mee stoppen, moeten ze weg.”
Bied maar de helft van de helft
Hij had ook nog een tip voor onderhandelingen. Jouw klanten willen altijd minder betalen. Doe dat zelf ook bij je inkoop. “Bied de helft van de helft. Dan zegt je leverancier dat je kunt vertrekken of hij gaat onderhandelen.”
Vraag je maar 10 procent korting, dan stuurt hij erop aan om halverwege uit te komen en betaal je dus circa 95 procent van de oorspronkelijke vraagprijs. Halverwege willen uitkomen is iets universeels. Met de helft van de helft zou je dan op 62,5 procent eindigen. Door het extreem lage startbod komt de uiteindelijke prijs hoger uit dan halverwege. Dijkgraaf: “Maar ruim 25 procent korting is heus haalbaar.”
“In de transportsector proberen alle andere partijen vervoerders af te knijpen. En zelf ben je netjes? Ik dacht het niet…”
Soms komt het niet meer goed…
Delen
Meer