De eerste ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing heeft voor Pro Dutch Racing niet het succes gebracht waarop het team op basis van de succesvolle tests in het Amerikaanse Valdosta hoopte. In de kwalificatie kreeg het Nederlandse team met enkele onverwachte zaken te maken, maar slaagde er desondanks in om met een tijd van 6,15 seconden naar de vijfde kwalificatiepositie te rijden. In de achtste finales van de eliminaties lag Robert Joosten in gewonnen positie toen de gaskabel losschoot en de Pro Dutch Racing-rijder machteloos moest toezien hoe zijn ’70 Camaro net voor de finishlijn werd gepasseerd en met een verschil van 0,03 seconde werd uitgeschakeld.
Met het Main Event ging op het Engelse Santa Pod Raceway het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing van start. Met negentien deelnemers uit zes landen was de Pro Modified-klasse waarin Robert Joosten met zijn team Pro Dutch Racing uitkomt de sterkst bezette en meest internationale klasse bij de eerste wedstrijd van het FIA EK.
Na de in het voorjaar in het Amerikaanse Valdosta gehouden testsessies keek het team vol vertrouwen uit naar de opening van het nieuwe seizoen. In Engeland zou ook voor het eerst gebruik gemaakt worden van de nieuwe, nog krachtiger motor die deze winter is opgebouwd. In een eerste rustige kwalificatierun, waarbij de Pro Dutch Camaro met ‘slechts’ 193 mph (311 km/u) de finishlijn passeerde, stond er een tijd van 6,74 seconden op het scorebord, goed voor een vierde kwalificatiepositie.
De Camaro voelde echter ‘anders’ aan en in de tweede run, waarbij Joosten zelfs voortijdig de parachutes moest trekken om de auto weer in het rechte spoor te krijgen, werd dit eens te meer duidelijk. Het probleem bleek te liggen in een anders dan gedachte onderstelafstelling. Eenmaal teruggezet naar de oorspronkelijke situatie, kon het team weer vooruit gaan kijken.
Dat de verandering effect had, bleek al meteen in de derde kwalificatierun, waarin Joosten een keurige 6,15 seconden op de klokken zette, goed voor een vijfde kwalificatiepositie en de snelste tijd die de Nederlander tot nu toe in Europa met de Camaro gereden had. In de laatste kwalificatierun kreeg de Pro Dutch Camaro in de tweede versnelling last van wielspin en moest Joosten van het gas en opnieuw de parachutes trekken, waardoor een verdere tijdsverbetering er niet meer inzat.
Als vijfde in de kwalificatie moest Joosten het in de achtste finales van de eliminaties opnemen tegen Marcus Hilt. Met een snellere reactietijd had de Nederlander bij de start meteen al een flinke voorsprong en leek onbedreigd naar de overwinning te rijden. Net voor de Finishlijn begon de Pro Dutch Camaro echter snelheid te verliezen, waarop Hilt alsnog langszij kon komen en met een verschil van 0,03 seconde de run in zijn voordeel wist te beslissen. Hoeveel snelheid Joosten verloren had, bleek wel uit het feit dat bij een tijd van 6,84 seconden, de eindsnelheid slechts 152 mph bedroeg. “De gaskabel schoot los en dan houdt alles op”, blikte een teleurgestelde Pro Dutch Racing-piloot op de run terug.
Hoewel het eerste weekend daarmee niet bracht wat het team gehoopt had, kijkt Joosten vol vertrouwen uit naar de volgende FIA EK-race. “De Camaro is na de test in Amerika nu goed en gaat recht. Het probleem dat we vorig jaar nog bij de start hadden, is ook helemaal opgelost, want de eerste meters gingen nu feilloos. Onze motor maakt echter zoveel vermogen dat we in de tweede versnelling steeds wielspin hadden. Het lukte niet om dat eruit te krijgen. Daarbij is de groove op het nieuwe asfalt van Santa Pod momenteel nog erg smal en als je daar ook maar iets buiten komt, verlies je meteen alle grip. Dat maakt het erg lastig. Bij de volgende wedstrijd in Tierp verwacht ik dat soort problemen dan ook niet. Op die Zweedse baan kwamen we vorig jaar al veel beter uit de voeten, dus daar verwacht ik veel van.” Deze tweede wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing wordt verreden van 14 tot en met 16 juni op het honderd kilometer boven Stockholm gelegen hypermoderne dragrace-complex van Tierp Arena.