- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsVEKA ontwikkelt tanker voor LNG-transport

VEKA ontwikkelt tanker voor LNG-transport

- Advertentie -

Delen

De VEKA Group heeft een LNG-binnenvaarttanker ontwikkeld met een laadvermogen van 2.250 kubieke meter. De tanker is bedoeld voor de bevoorrading van bunkerstations en terminals aan Europese vaarwegen.

(illustraties VEKA Group)

“De GATE-terminal op de Rotterdamse Maasvlakte is de eerste en nu nog enige importterminal voor LNG in Nederland”, zegt projectmanager Wout van Wijnen. “Wij verwachten dat er in de komende jaren stroomopwaarts op de Rijn en Donau een aantal kleinere terminals zullen worden gerealiseerd. Dan zijn er LNG binnenvaarttankers nodig om deze te bevoorraden en VEKA kan die tankers leveren.”

Boil-off
Bijzonder aan de LNG-binnenvaarttanker van VEKA is de lage boil-off. “LNG is bij – 162ºC vloeibaar en zodra het opwarmt wordt het gasvormig”, legt Van Wijnen uit. “Wanneer de ladingtanks worden voorzien van de juiste isolatie kunnen wij de hoeveelheid boil-off beperken zodat dagelijks niet meer dan circa 0,2 procent van de vloeibare lading wordt omgezet in gas. Dit gas kan weer worden gebruikt en omgezet in energie voor zowel de voortstuwing als de elektriciteit aan boord.”
Zodra de regelgeving voor LNG als lading helemaal bekend is, wil VEKA starten met de bouw van de eerste LNG-tanker. Die zou halverwege 2015 in de vaart kunnen komen. Op dat moment heeft de Werkendamse scheepsbouwer een complete serie LNG-schepen beschikbaar. Al eerder ontwikkelde LNG tankers in diverse formaten voor de zeevaart.

86 meter
De LNG-tankers en bunkertankers komen beschikbaar in een aantal uitvoeringen. “Elke uitvoering is optimaal ontwikkeld voor het te verwachten vaargebied. Er zal al op korte termijn behoefte zijn aan grote en kleine tankers en bunkertankers. De tanker die wij nu ontwikkelen, is met zijn afmetingen van 86 bij 10,50 meter en een laadcapaciteit van 2.250 kubieke meter vrijwel overal inzetbaar. Wij hebben ook een concept klaarliggen voor een LNG-binnenvaarttransporttanker van 3.000 kubieke meter. Deze is met een afmeting van 125 bij 11,45 meter klein en smal genoeg om naar Basel te kunnen varen.”

VEKA Group heeft ruim tien jaar ervaring met de ontwikkeling en bouw van LNG-schepen. In 2003 leverde het concern zijn eerste zeegaande LNG-tanker op: de Pioneer Knutsen met twee LNG-ladingtanks van elk 550 m3. Vorig jaar ontwikkelde VEKA Group drie LNG-schepen: een zeegaand transportschip met twee LNG-ladingstanks van elk 2.000 m3, een zeegaande Combitanker met één LNG-ladingtank van 2.000 m3 en vier HFO-, twee MDO- en twee MGO-tanks met een gezamenlijke capaciteit van circa 2.960 m3 en een binnenvaartcontainerschip varend op LNG met een laadvermogen van 268 TEU. 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -