Rijkwaterstaat start met het verwijderen van sluiseiland Zeeburg in Amsterdam. Aannemersbedrijf de Vries & van de Wiel kreeg hier onlangs de opdracht voor. “Met het weghalen van het sluiseiland bevorderen we de doorstroming en de veiligheid op het Amsterdam-Rijnkanaal”, aldus directeur Ype Heijsman van Rijkswaterstaat Utrecht.
AR-kanaal van 50 naar 100 meter
Door het verwijderen van het sluiseiland wordt het Amsterdam-Rijnkanaal ter plekke verbreed van 50 naar 100 meter. Het eiland heeft een grootte van 300 bij 50 meter. Indertijd was het sluiseiland bedoeld als extra bescherming bij hoog water vanaf IJmuiden. Maar met de aanpassingen aan de zeesluis IJmuiden heeft de passage Zeeburg geen waterkerende functie meer.
Met de groei van het scheepvaartverkeer en daarmee ook de grootte van de vaartuigen is er een dringende behoefte ontstaan om het Amsterdam-Rijnkanaal ter hoogte van Zeeburg te verbreden. Na het verwijderen van het sluiseiland wordt op dezelfde hoogte een natuurvriendelijke oever aangelegd. Deze oever bestaat straks uit een vooroever met daarachter een luwe zone waar water- en oevervegetatie kan ontwikkelen.
Natuurvriendelijke oever
Zes aannemers hadden zich ingeschreven voor de aanbestedingsprocedure. Uiteindelijk bleek de Vries & van de Wiel naar het oordeel van Rijkswaterstaat het beste in te kunnen spelen op de eisen en doelstellingen.
Fred Doodeman, omgevingsmanager van de Vries & van de Wiel daarover: “Na de aanbesteding hebben we samen met Rijkswaterstaat bij elkaar gezeten vanwege de mogelijke risico’s. We hebben daarvoor een uitgebreid plan van aanpak neergelegd bij Rijkswaterstaat.”
Ype Heijsman: “Volgens planning is de Vries & van de Wiel nu gestart en zullen zij ervoor zorgen dat het hele project, inclusief natuurvriendelijke oever eind 2015 klaar is."