Riverdating is weer groter dan voorgaande edities. De ontmoetingsbeurs voor lading in plaats van liefde vindt op 12 en 13 december in Ahoy Rotterdam plaats, gelijktijdig met het conferentieprogramma Barge to Business. Samen zijn ze bedoeld om verladers en logistieke dienstverlener te koppelen aan varende ondernemers en aanbieders van vervoer over water. Met als doel lading van het wegvervoer naar de binnenvaart over te hevelen.
Riverdating wordt georganiseerd door de VNF. Vorig jaar was de beurs in Paris. (archieffoto MG Redacties)
Meer dan 5.000 meetings
Riverdating wordt jaarlijks georganiseerd door de Franse vaarwegbeheerder en binnenvaartpromotor VNF. Afwisselend in Frankrijk en in het buitenland. Met Rotterdam als locatie zijn er meer Nederlandse, maar ook Belgische operators dan vorig jaar in Parijs, vertelt Philip Maugé, directeur ontwikkeling bij de VNF. Maar ook uit Frankrijk komen interessante partijen. Zoals Haropa, het gezamenlijke havenbedrijf van Le Havre, Rouen en Parijs. “We hebben ook weer meer aanmeldingen van verladers. Vooral uit Nederland, België en Duitsland.”
In totaal hebben 12 en 13 december circa 120 aanbieders van vervoer over water een stand in Ahoy. Er hebben zich zo’n honderd verladers aangemeld. Vooraf kunnen de deelnemers en bezoekers aangeven met wie ze willen ‘daten’. VNF regelt de afspraken en dat werkt heel efficiënt. “We hebben deze keer meer dan 5.000 meetings”, aldus Maugé.
“Dit evenement is een interessante en doeltreffende manier om binnenvaart te promoten. Verladers zijn echt geïnteresseerd. Op Riverdating komen ze direct in contact met partijen die een logistieke oplossing kunnen bieden om hun goederen duurzaam te laten vervoeren.”
Barge to Business
Barge to Business wordt georganiseerd door INE, de Europese koepel van organisaties die zich bezighouden met binnenvaartpromotie. Vier onderwerpen staan deze editie centraal: maritiem achterlandvervoer, verduurzaming van transport (toekomstige regelgeving en logistieke innovaties), bundeling van continentale lading en de infrastructurele plannen voor binnenvaarttransport.
“Die onderwerpen staan in het teken van de voorbereidingen op het nieuwe Naiades-programma, dat in 2014 van start moet gaan. Twee thema’s daarbij zijn hoe kunnen we het marktaandeel van de binnenvaart opkrikken en hoe gaan we binnenvaart vergroenen?”, zegt Karin de Schepper, algemeen secretaris bij de INE. “We laten de markt daarover aan het woord op de conferentie. Via hen willen we twee doelgroepen bedienen: verladers die aan de slag willen met vervoer voer water en aan de hand van praktijkverhalen inzicht krijgen hoe dat kan en de politici en beleidsmakers, die ook naar de praktijk moeten kijken en niet vanuit een ivoren toren regels bedenken.”
Een creatieve manier om dat te bewerkstelligen is het onderdeel op woensdag 12 december waarbij EC-topman Jean-Eric Paquet (directeur Mobility Network op het Directoraat-Generaal Mobiliteit & Transport) aan het woord komt. “Hij gaat geen speech houden, maar beantwoordt vragen die mensen uit de sector vooraf via internet en e-mail hebben gesteld. We hebben er al een stuk of twintig binnen; die bundelen we en de belangrijkste leggen we aan hem voor. Brussel, kom je beleid maar uitleggen.”
Op woensdagavond 12 december zijn het Nederlandse ministerie van Infrastructuur & Milieu en het Havenbedrijf Rotterdam gastheer van een netwerkgala aan boord van het luxe schip James Cook. Dan worden ook de VNF Innovatie Awards uitgereikt aan bedrijven en initiatieven die lading naar het water hebben verplaatst.