- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsWeer crisiskorting op Rotterdams havengeld

Weer crisiskorting op Rotterdams havengeld

- Advertentie -

Delen

De Rotterdamse havengeldtarieven dalen volgend jaar onder het niveau van 2008. De bestaande kortingen worden gehandhaafd, de inflatie – nu 2,3 procent – wordt wederom niet doorberekend én het Havenbedrijf Rotterdam geeft daar bovenop een extra korting van 2 procent.

(archieffoto MG Redacties)

Dat heeft het Havenbedrijf Rotterdam na overleg met Deltalinqs (de Rotterdamse ondernemersorganisatie voor haven en industrie) en de VRC (Vereniging Rotterdamse Cargadoors) besloten. Ook wordt 5 miljoen euro van het havengeld besteed aan initiatieven van het bedrijfsleven om de haven duurzamer te maken. Op jaarbasis krijgt het Havenbedrijf circa 290 miljoen aan zeehavengeld en 15 miljoen aan binnenhavengeld binnen.

Lading aan Rotterdam binden
Al meerdere jaren geeft het Havenbedrijf vanwege de economische crisis kortingen en berekent het de inflatie niet door. Alles bij elkaar ligt het tarief volgend jaar 8,6 procent lager dan zonder die tegemoetkoming. De zeerederijen betalen hierdoor in 2013 gezamenlijk zo’n 30 miljoen euro minder aan het Havenbedrijf.

Binnenhavengelden
Bij de berekening van het havengeld voor de binnenvaart is afgesproken om de milieubeloning te continueren. Dit betekent dat schone schepen ook volgend jaar korting krijgen en de meest vervuilende schepen meer betalen.
Binnenvaartschepen waarvan de motoren niet voldoen aan de CCR2-emissienorm, betalen 10 procent meer. Schepen die daaraan wél voldoen en beschikken over een Green Award-certificaat krijgen 15 procent korting.
Schepen die ten opzichte van CCR2 minstens 60 procent minder fijnstof en stikstof uitstoten, krijgen zelfs 30 procent korting op het havengeld. “Deze korting van 30 procent is vooral bedoeld als signaal aan de sector dat investeren in duurzaamheid aantrekkelijk is.” Aldus Havenbedrijf Rotterdam.

Hans Smits, president-directeur van het Havenbedrijf, licht toe waarom de kortingen worden gegeven: “Hoewel de overslag licht groeit zien we dat veel bedrijven een zware tijd doormaken. Met deze forse korting hopen we onze klanten een steuntje in de rug te geven én lading aan Rotterdam te binden. Zo snijdt het mes aan twee kanten. Daarnaast is het een goed signaal dat we € 5 miljoen extra gaan besteden aan initiatieven van het bedrijfsleven om de haven duurzamer te maken.”

Positie versterken
Voorzitter Wim van Sluis van Deltalinqs: “De haven van Rotterdam versterkt haar positie als de grootste en kwalitatief beste haven, met een steeds beter concurrerend tarief. Samen met het havenbedrijfsleven kan zo verder worden gewerkt aan het vergroten van het marktaandeel in de Hamburg-Le Havre range. Dit signaal naar de markt geeft de juiste impuls om de import en export nog meer via Rotterdam te laten lopen en betekent een stimulans voor de Rotterdamse en Nederlandse economie.”
Albert Thissen, voorzitter van de Vereniging Rotterdamse Cargadoors: “Het Havenbedrijf Rotterdam heeft hiermee laten zien oog te hebben voor de zeer moeilijke situatie waarin heel veel rederijen zich bevinden en te begrijpen waar de markt nu behoefte aan heeft.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -