Kees Touw exposeert 51 werken in het gerechtsgebouw Wilhelminaplein 100-125 te Rotterdam tot eind december. De gebouwen zijn gedurende de kantooruren vrij toegankelijk voor publiek, hoewel de bezoeker zich moet legitimeren en naar het doel van zijn/haar komst kan worden gevraagd. Een buitenkans om eens binnen de rechtbank naar kunst te kijken!
Motorspits Ataccus
Gerrie Heevel, rechter en lid van de Rotterdamse Rechtbank- tentoonstellingscommissie, verwelkomde het publiek op 4 oktober waarna de dichter Rien Vroegindeweij de expositie opende met een dichterlijke beschouwing over het ‘werk en leven’ van zijn kunstzinnige collega.
Het werk dat Kees Touw laat zien is niet eenduidig. Het zijn natuurlijke vormen van waterwegen en havens in Nederland, Frankrijk, Duitsland en via de Rijn weer terug.
Door gebruik van diverse technieken geeft Touw havens, sluizen, rivieren en kanalen vanuit de lucht gezien een enigszins abstract karakter. (foto’s Johan de Witte)
Door gebruik van diverse technieken geeft hij havens, sluizen, rivieren en kanalen vanuit de lucht gezien een enigszins abstract karakter.
Het zijn beelden uit zijn kindertijd, varend op de motorspits Ataccus. Volgens de dichter Cesare Pavese drukt men in de kunst alleen datgene goed uit wat met onbevangenheid is opgenomen! Hij was amper 19 toen hij aan boord bij zijn ouders onder de Parijse pont Mirabeau besloot om kunstenaar te worden. Zijn werk heeft alles met afkomst te maken.
Ontdekkingsreiziger
"Mijn herinnering hoeft niet per se de waarheid te zijn", zei zijn zuster Pleunie Touw eens op een andere expo, "maar Kees voer mee als een ontdekkingsreiziger. Ongeacht in welke richting de Attacus voer, er viel altijd wel iets waar te nemen of te beleven."
De expositie is in het gebouw van de Rotterdamse rechtbank.
Evenwel overwoog hij driemaal om schipper te worden maar ging uiteindelijk naar de Academie voor Beeldende kunsten te Rotterdam. Zijn werk en kunstopdrachten werden later heel divers. In 1983 begon hij vanuit het scheepsjournaal van zijn vader de eerste reis na de Duitse inval van Rotterdam naar Zutphen te illustreren. De laatste tekening is een reis met aardewerk draineerbuizen van Bergen op Zoom naar de Noordoostpolder van 23 april tot juni 1943. Als een luchtfoto tekent hij de vaarroute.
Kees Touw exposeerde onder andere in Delfshaven, New York, Philadelphia, Miami, Stockholm, Maassluis en Rotterdam, niettemin is zijn werk betaalbaar en te koop. Op de begane grond van de rechtbank en verdieping 2, 3 en 4 ligt een lijst voor bezoekers met omschrijving en prijs van geëxposeerde werken. Het gerechtsgebouw bevindt zich met de maritieme kunst van Kees Touw in ‘goed vaarwater’!
(Johan de Witte)