Overheden en het bedrijfsleven investeren in de verbetering van de Brabantse kanalen. Door slimme samenwerking zorgen ze voor de verbetering van de Zuid-Willemsvaart en het Wilhelminakanaal. Het bedrijfsleven garandeert dat het meer lading over de wateren zal laten vervoeren.
Melanie Schultz toost bij de start met vlnr Roel Lauwerier (wethouder Tilburg), Ruud van Heugten (gedeputeerde Noord-Brabant) en Guido Dierick (bestuurslid Beter Benutten Brabant.
Zestien bedrijven in Zuidoost-Brabant, verenigd in stichting BERZOB, zeggen toe voortaan bijna 600 vrachtladingen per dag via de Brabantse kanalen te vervoeren in plaats van over de weg. De vaarwegen worden daarvoor geschikt gemaakt voor langere schepen.
Startschot
Minister Schultz van Infrastructuur & Milieu prees de betrokken overheden en het regionale bedrijfsleven maandag 20 augustus tijdens een werkbezoek aan Tilburg. Ze is blij met hun gezamenlijke inspanningen om Brabant bereikbaar te houden.
Schultz gaf het startschot voor de verbetering van het Wilhelminakanaal bij Tilburg en de realisatie van onder meer extra aanlegplaatsen en zwaaikommen voor de scheepvaart in de Zuid-Willemsvaart.
Sluizen Zuid-Willemsvaart
in deze tijd van financiële krapte slaan overheden (Rijk, provincie en gemeenten) en partners uit het regionale bedrijfsleven en kennisinstituten in het kader van het Programma Beter Benutten de handen ineen. Door de Brabantse vaarwegen nog verder te optimaliseren dragen alle partijen bij aan de vermindering van files en de bereikbaarheid van de regio.
Het project ‘Sluizen Zuid-Willemsvaart 4, 5, 6 fase 2’ is landelijk het eerste project waarvoor zo’n slimme deal is gesloten tussen overheden en het regionale bedrijfsleven. Dit was voor minister Schultz dan ook de reden om een bezoek aan de Brabantse kanalen te brengen.
Voorbeeld
Minister Schultz is enthousiast: ”De ambitie van zestien bedrijven in de Brabantse regio om bijna 600 vrachtwagens van de weg te halen en de lading over het water te vervoeren juich ik heel erg toe. Hiermee zijn deze bedrijven een prachtvoorbeeld voor andere regio’s. Samen met het bedrijfsleven werken we aan de bereikbaarheid voor een economisch sterker Nederland.”
Gedeputeerde Ruud van Heugten (Mobiliteit) reageert: “Brabant wil ook op logistiek terrein tot de topregio’s in Europa behoren. Dan is bereikbaarheid voor goederenvervoer via de vaarwegen van levensbelang. Daar investeren we als provincie en regio dus ook nadrukkelijk in en onze inspanningen om de vaarwegen te verbeteren werpen nu al vruchten af. En elk groter schip vervangt ruim zestig vrachtwagenladingen. Vandaag laten wij in Brabant zien dat samenwerking tussen partijen dus loont.”
Logistieke hotspot
De Tilburgse wethouder Roel Lauwerier (infrastructuur & mobiliteit) zegt: "Logistiek is van oudsher een sterke sector in Tilburg. Bijzonder aan onze stad is het feit dat wij behalve via de weg en het spoor ook over water bereikbaar zijn. We hebben een grote railterminal en aan het Wilhelminakanaal zitten naast laad- en loskades ook twee grote containerterminals.”
“Daarmee trekken we bedrijven als Sony, Samsung, Dell, Fuji en andere bedrijven naar onze regio. De verbreding en verdieping van het Wilhelminakanaal geeft ons de kans de Rotterdamse haven verder te ontlasten en de positie van logistieke hotspot te verstevigen."
Beter Benutten
Het programma Beter Benutten Brabant is onderdeel van het landelijke programma Beter Benutten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. “Beter Benutten staat voor minder files, groei op het spoor en meer gebruik van vaarwegen, zodat de economie kan groeien. Rijk, regio en bedrijfsleven nemen samen in de drukste regio’s innovatieve maatregelen die de bereikbaarheid verbeteren. Daarnaast worden landelijke maatregelen getroffen op het gebied van fiscaliteit en Intelligente Transport Systemen (ITS). Het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de regio’s trekken samen 1,1 miljard euro uit voor Beter Benutten.”
Wilhelminakanaal
Het Wilhelminakanaal wordt over een lengte van 4,8 kilometer verbreed naar 35 meter en verdiept tot 3,60 meter. Het kanaal is daarmee naar verwachting in 2016 gereed voor klasse IV-schepen. Om dit mogelijk te maken hebben de rijksoverheid, provincie Noord-Brabant en de gemeente Tilburg een overeenkomst gesloten over de financiering en realisatie. Het Rijk heeft 52 miljoen euro gereserveerd. De gemeente Tilburg en provincie Noord-Brabant dragen elk 9,8 miljoen bij.
Zuid-Willemsvaart
Om breder en langer vervoer via de Zuid-Willemsvaart mogelijk te maken moeten, naast de omlegging die eind 2014 gereed zal zijn, in het kanaal extra aanlegvoorzieningen gerealiseerd worden en twee bochten verruimd. In het kader van het Programma Beter Benutten is een Rijksbijdrage van 6,8 miljoen euro toegezegd voor de verdere opwaardering van de Zuid-Willemsvaart sluizen 4, 5, 6 fase 2, op voorwaarde dat de regionale bedrijven per dag 460 vrachtwagens van de weg naar het water overhevelen.
Op 21 mei van dit jaar legden de regionale overheden (provincie Noord-Brabant, gemeenten Eindhoven, Veghel, Laarbeek, Son en Breugel) de afspraken over de financiële bijdragen uit de regio voor dit project vast in een bestuursovereenkomst. De regionale overheden dragen samen nog 11,2 miljoen euro bij aan dit project. Het project Zuid-Willemsvaart sluizen 4, 5, 6 fase 2 is gestart om de in 2010 door Rijkswaterstaat opgeleverde sluizen beter te benutten.