- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsCASCO Hemiksem werkt aan doorstart

CASCO Hemiksem werkt aan doorstart

- Advertentie -

Delen

Komende week beslist de rechtbank in Antwerpen of CASCO Hemiksem de kans moet krijgen aan een doorstart te werken. Het lijkt erop alsof de in financiële moeilijkheden verkerende Belgische werf een half jaar de door de directie gevraagde bescherming krijgt. Vorige maand vroeg zij een “gerechtelijke reorganisatie” om een “minnelijk akkoord” met schuldeisers te bereiken en zo de weg vrij te maken voor een overname, participatie of nieuwe financiering.

De werf in Hemiksem is vooral actief in onderhoud en reparatie van binnen- en kustvaartschepen. Door de economische crisis liep het aantal opdrachten terug en kwam het bedrijf in financiële problemen. CASCO Hemiksem werkt nu aan een oplossing. De vijftig werknemers blijven in de tussentijd, maar voor hen geldt “een regime waarin tijdelijke werkloosheid is vervat”.

Open brief
De zaakvoerder van CASCO Hemiksem schreef een open brief waarin de situatie van de werf wordt uitgelegd. De brief is meteen ook een oproep aan de politiek en mogelijke investeerders.

Open brief aan wie het aanbelangt

Als scheepswerf, actief in het onderhoud en de reparatie van binnenvaartschepen en coasters, wenst de BVBA CASCO HEMIKSEM u te benaderen in verband met de crisis waarmee zij reeds geruime tijd geconfronteerd wordt.
Vastgesteld wordt dat de binnenscheepvaart over de diverse bevaarbare waterwegen steeds meer door diverse overheden en via verschillende kanalen wordt gepromoot, niet alleen als alternatief voor het goederentransport met vrachtwagens wegens het dichtslibben van onze wegen, maar ook om milieutechnische redenen. Ondanks deze ‘promotie’ en de sporadische positieve persberichten omtrent het riviertransport, die steeds louter het aantal getransporteerde units behandelen, kan men enkel concluderen dat de sector van de binnenscheepvaart zich al meer dan twee jaar in een diepe crisis bevindt.

Waar het perspectief voor 2012 begin 2011 nog hoopgevend was, is het economisch beeld sindsdien verslechterd, wat zijn uitwerking heeft op de ganse bedrijfstak van de binnenvaart. Anno 2012 kan wel degelijk gesproken worden van een tweede recessie die de sector in korte tijd treft. De continuïteit van vele bedrijven wordt al vele maanden op de proef gesteld!
De sector heeft te kampen met een knellende overcapaciteit van schepen, die de afgelopen jaren voor een enorme vrachtprijsdaling en een slecht functionerende markt voor tweedehands schepen heeft gezorgd. De binnenschippers lijden vervolgens onder margedruk, hoge brandstofkosten en een sterk wisselende vraag.

Niet enkel schippers hebben moeilijkheden om het hoofd boven water te houden. Een direct gevolg van de recessie in de binnenvaartsector is dat de toekomst van de weinige scheepswerven met horizontale scheepshelling die op heden nog bestaan in Vlaanderen met name in de regio van de Antwerpse haven, tevens in het gedrang komt!
Met ingang van het laatste kwartaal 2009 zien wij ons, als één van de overblijvende scheepswerven, geconfronteerd met een fundamentele terugval van de ons toevertrouwde opdrachten en worden wij geconfronteerd met een regime van tijdelijke werkloosheid. Enerzijds droogden de afbouwopdrachten, die het gevolg waren van de ‘bouw-boom’ van binnenschepen na de millenniumovergang, anno 2009 volledig op. Anderzijds worden de schippers, door de lage vrachtprijzen en hoge financieringslast, verplicht om een zuinigere bedrijfsvoering te voeren, waarbij investeringen en/of reparaties die kunnen ‘uitgesteld’ worden ook effectief worden uitgesteld.
Deze terugval maakt dat de BVBA CASCO HEMIKSEM op 13 juni 2012, verplicht was om zich naar de griffie van de Rechtbank van Koophandel van Antwerpen te begeven met een verzoekschrift om een ‘gerechtelijke reorganisatie’ aan te vragen in de zin van de Wet betreffende de Continuïteit van de Ondernemingen. Meer specifiek werd een ‘gerechtelijke reorganisatie’ gevraagd met het oog op het bereiken van een ‘minnelijk akkoord’ met bepaalde schuldeisers.

De situatie van het riviertransport en bijgevolg ook dat van de scheepswerven is echter zeker niet uitzichtloos. Terwijl de korte termijn zwaar valt is de toekomst van de sector zéér kansrijk
Het vizier dient daarmee gericht op ‘overbrugging’. Mijns inziens is het ondenkbaar dat er geen onderhouds- en reparatiewerf in de Regio Antwerpse haven zal bestaan tegen de tijd dat de groei van de vervoersvraag voor een stabilisatie in de binnenvaartsector zorgt..
De noodzaak tot het behoud van het nog zéér gering in aantal bestaande binnenvaartwerven met droogzetcapaciteit is onontbeerlijk.
Bijgevolg is ook het behoud van de BVBA CASCO HEMIKSEM, waar op heden nog een vijftigtal werknemers werken, van primordiaal belang!

⇒ Met onderhavig schrijven zou ik onze Vlaamse politiekers willen verzoeken om enerzijds méér aandacht te besteden aan alle aspecten van de sector van de binnenvaart & anderzijds meer ‘chauvinisme’ aan de dag te leggen wat betreft overheidsopdrachten (Belgische opdrachten/aanbestedingen binnen België houden)?
⇒ Met onderhavig schrijven roep ik eenieder op die van mening is te beschikken over een opportuniteit voor onze scheepswerf, om deze ons over te maken?
⇒ Met onderhavig schrijven verzoek ik eenieder die mijn geloof deelt in de positieve toekomstperspectieven die de scheepvaart biedt & wie eventueel bereid zou zijn om te investeren in een scheepswerf, om zich kenbaar te maken?

Hoogachtend,

Chris Avonts
Zaakvoerder BVBA CASCO HEMIKSEM

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -