De Oude Haven van Huizen wordt verboden gebied voor binnenvaartschepen, party- en rondvaartschepen. Al eerder stelde de woordvoerder van gemeente Huizen dat de Oude Haven wordt herontwikkeld als toeristisch recreatief gebied. ‘Vrachtvaart is niet welkom in de werkhaven van Huizen’, meldde De Binnenvaartkrant eind vorig jaar. Inmiddels zijn partyrederijen en eigenaren van rondvaartschepen aangeschreven dat ook zij niet langer gewenst zijn. Om dit verbod mogelijk te maken wordt de havenverordening gewijzigd.
Dat partyschepen niet meer welkom zijn in de haven van Huizen werd tijdens de jaarvergadering van Koninklijke Schuttevaer afdeling Utrecht al bekend gemaakt. Secretaris Freek van IJken meldde dat hij, samen met binnenvaartspecialist Rink-Jan Slotema van verladersorganisatie EVO, dit probleem zou oppakken. Enkele gedupeerden zijn Walter van den Broek van Faim & Co, die het stoompassagiersschip Succes exploiteert, en schepen als de Zonnebloem en de J. Henri Dunant III die speciaal zijn ingericht voor vaarvakanties met zieken en gehandicapten. Ook partyschip Jules Verne, dat regelmatig in Huizen afmeert voor bedrijfstentoonstellingen en evenementen, moet zoeken naar een andere locatie.
Projectontwikkelaars
Constant in Beweging verenigt varende locaties, spraakmakende evenementen en culinaire traktaties. Eigenaar Constant Geerling maakt regelmatig gebruik van de Oude Haven. “Ik denk dat er toezeggingen zijn gedaan aan de projectontwikkelaars die nu actief zijn in het gebied rond de Oude Haven.”
Volgens Geerling is dat niet correct. ‘De haven zelf is destijds aangelegd met subsidiegelden. Dat betekent dat de haven voor iedereen toegankelijk moet zijn. Ik ben van mening dat schepen die aangesloten zijn bij het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart er gewoon moeten kunnen aanlopen. Ik zou het ook logisch vinden als het CBRB kijkt of de plannen van Huizen kunnen worden aangepakt.”
Macht
Naar aanleiding van de brief hebben diverse ondernemers de gemeenteraad laten weten dat zij zich afvragen of er andere belangen spelen. Walter van den Broek van Faim & Co: “Informatie uit betrouwbare bronnen doet mij geloven dat parkeerproblemen niet aan de basis liggen van de maatregel. Opnieuw heeft de initiatiefnemer van het Nautisch Kwartier zijn macht doen gelden en laten burgemeester en wethouders opnieuw de oren hangen naar een tot havenmonopolist verworden projectontwikkelaar.” Menig ondernemer deelt het denkbeeld van Van den Broek.
Geen partyboten
Jan Geesink, projectontwikkelaar van het Nautisch Kwartier, bevestigt de vermoedens van de ondernemers. “Wij zijn in 2003, nadat de veerdienst op Huizen was gestaakt, begonnen met de ontwikkeling van het Nautisch Kwartier. Met deze ontwikkeling is een investering gemoeid van rond de 20 miljoen euro in restaurants en een hotel en nog eens een miljoen euro in parkeerplaatsen.”
“Wij hebben in de koop- en realisatieovereenkomst laten meenemen dat er geen haven voor partyboten komt. Als de gemeente hiermee niet akkoord was gegaan, waren wij nooit aan dit project begonnen.”
Nautisch Kwartier
Geesink is van mening dat die voorwaarde noodzakelijk was. “Partyschepen gaan liggen op een mooie plek; de gasten parkeren hun auto’s, gaan aan boord en de schepen varen weg. De enige inkomsten zijn een paar honderd euro liggeld. Ik heb er helemaal geen moeite mee als partyschepen met gasten aan boord naar het Nautisch Kwartier komen. De gasten kunnen dan een mooie wandeling maken, iets eten, iets drinken, gaan bijvoorbeeld karten, schepen daarna weer in en het partyschip vertrekt. Op die manier is het een win-win-situatie.”
“Maar als de haven alleen als afvaartlocatie wordt gebruikt, zijn de ondernemers van het Nautisch Kwartier de dupe. De parkeerplaatsen worden ingenomen door mensen die geen gebruikmaken van de vele toeristisch recreatieve mogelijkheden die het Nautisch Kwartier biedt.”
Waarschuwen
De woordvoerder van Huizen stelt dat de gemeente inderdaad van diverse schippers en rederijen verzoeken heeft ontvangen voor een ligplaats of afmeerplaats. “Voor ons was dit alles reden om ambtelijk naar de havenverordeningen te kijken. In de loop van deze maand zijn de nieuwe beleidsregels klaar. Wij hebben, vooruitlopend daarop, alvast brieven verzonden aan de betrokken partijen omdat wij het netjes vinden de schippers die af en toe de werkhaven aandeden te waarschuwen. In de brief melden wij dat wij bezig zijn met herziening van de beleidsregels en dat zij vanaf 2012 geen gebruik meer kunnen maken van de werkhaven.”
Ook bevestigt de gemeentewoordvoerder dat in de koop- realisatieovereenkomst inderdaad is afgesproken dat partyschepen geen gebruik mogen maken van de haven om de parkeerfaciliteiten voor het Nautisch Kwartier te waarborgen.
(Evert Bruinekool)