De damwand van de Nijmeegse spoorbrug tot halverwege de Waalkade blijkt in beroerde staat te verkeren. Stroomopwaarts tot aan de Grotestraat (het punt waar ooit de Gierpont naar Lent vertrok) is de kade er zo slecht aan toe dat deze wederom vervangen moet worden.
In de keerwand bevindt zich een lek waardoor zand wegspoelt, en dat geeft al zo’n zeven jaar reden tot zorg. Na grondige inspectie blijkt dat reparatie van de kering niet mogelijk is. De in 1981 aangelegde damwand zal moeten worden vervangen. De gemeente beschikt echter niet over het benodigde geld daarvoor.
De aanleg van de waterkering in 1981 kostte zo’n 4 miljoen gulden. Daarbij werd het westelijk gedeelte van de kade verlaagd, daar waar de elektriciteitscentrale uit 1908 stond. De bouw van een nieuwe damwand, berekend op een houdbaarheidsduur van een halve eeuw, zou de gemeentelijke budgetten anno 2012 ruimschoots overschrijden. Voor vervanging is nu de hoop op een stevige bijdrage van Rijkswaterstaat gericht.
Ligplaatsen
Door de eeuwen heen hebben ondeugdelijke damwanden en keringen in het waterfront al voor veel ellende gezorgd, waarbij de Nijmeegse Benedenstad meerdere malen onder water kwam te staan. Nu er, na onderzoek door technisch adviesbureau Royal Haskoning, inspecties plaatsvinden zal het zo’n vaart niet lopen. Maar er blijft reden tot zorg.
Zolang de kering in de Waalkade niet vervangen wordt, heeft dat vooral blijvende consequenties voor de beroeps- en pleziervaart. Zoals aanmeerbeperking bij laag water. Door toenemende claims van passagiersschepen, had de beroepsvaart al het nakijken wat ligplaatsen betreft.
De damwand uit 1981 verving de damwand van 1951. Alvast wat geld voor 2041 reserveren?
(Frank Antonie van Alphen)