De CBOB vindt dat de walstroomleveranties onder de huidige voorwaarden niet acceptabel zijn. Vooral de hoge prijs voor de elektriciteit zit de ondernemersorganisatie dwars. Zolang die niet naar beneden gaan en ook enkele juridische en technische problemen niet zijn opgelost, mag het gebruik van walstroom (feitelijk: het verbod op gebruik van generators aan boord) niet verplicht worden gesteld.
De CBOB hoopt dat zo veel mogelijk schippers meedoen aan de enquête die de aanbieders binnenkort houden. De kans acht het CBOB-bestuur groot dat de enquête geen representatief beeld zal geven, doordat veel schippers de ligplaatsen met walstroomkasten zouden mijden.
De CBOB staat niet negatief tegenover walstroom op zich: “Luchtkwaliteit en milieu zijn van groot belang voor iedereen. De luchtverontreiniging in de stedelijke gebieden van de Randstad is hoog en moet worden teruggedrongen om de normen niet te overschrijden. Overheden hebben de taak en de verantwoording om daarvoor maatregelen te treffen.”
Te duur
Volgens de CBOB zijn de tarieven te hoog: “De Drechtstedelijke walstroomaanbieders menen dat zelfs een tarief van € 0,34 per kWh niet kostendekkend is. Kun je dan nog van een verantwoorde investering spreken?”
Het Drechtstedenbestuur besloot op 10 maart om het tarief per kilowattuur walstroom in de regio Drechtsteden te verlagen van 34 naar 27 eurocent. De Drechtsteden komen daarmee tegemoet aan de "wens van de binnenvaartsector, om het tarief voor walstroom niet hoger te laten zijn dan het huishoudelijk tarief voor elektriciteit", aldus het Drechtstedenbestuur.
Het CBOB-bestuur vindt het tarief van 27 eurocent per kWh ook te hoog. Zowel in vergelijking met de eigen stroomvoorziening door aggregaten aan boord als met wat bedrijven en huishoudens aan de wal betalen, aldus de CBOB. “De relatie die de walstroomaanbieders met het tarief voor particulieren leggen, gaat daarom volledig mank.” Maar het huishoudelijk tarief bedroeg vorig jaar 28,3 cent. (bron: CBS)
De Provincie Zuid-Holland verhoogde haar tarief op 1 maart van 17 naar 27 eurocent.
Aansprakelijkheid
Naast het kostenaspect heeft de CBOB nog twee punten van kritiek. De eerste is van juridische aard: “De aansprakelijkheid bij ongevallen of calamiteiten dient helder te zijn. Als schippers verplicht worden om een kabel over andere schepen en de kade te leggen, wie is dan aansprakelijk wanneer iemand hier over struikelt en letsel oploopt? Wie is aansprakelijk voor kortsluiting, schade of letsel wanneer bijvoorbeeld baldadige jeugd aan de kabels trekt?”
Het tweede kritiekpunt is technisch: “Alle binnenvaartschepen beschikken over een door IVW en klassebureaus goedgekeurd elektriciteitsysteem. Dat impliceert dat de schipper moet kunnen inpluggen zonder nog eens kostbare investeringen te moeten doen in een scheidingstrafo.” Dat suggereert de walstroomfolder van de Drechtsteden, aldus de CBOB.
Alles bij elkaar vindt het CBOB-bestuur de ingestelde generatorverboden prematuur. “De walstroomfaciliteiten dienen op basis van vrijwilligheid aangeboden te worden, in elk geval tot de geschetste problemen en kostenaspecten afdoende zijn opgelost.”