De NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit) onderzoekt of de EUBO met de samenwerkingsverbanden Rent-a-Ship en Barge4Rent de mededingingsregels overtreedt. Dat onderzoek wordt gedaan na een brief op 1 november van een bevrachter, waarin hij bij de NMa melding maakt van overtreding van die regels.
De brief is in het bezit van de redactie van De Binnenvaartkrant. De bevrachter wil niet bij name worden genoemd en maakt bezwaar tegen publicatie van de brief. Hij zegt wel nog volledig achter de inhoud van de brief te staan en stelt zich ernstig zorgen te maken over de ontstane situatie in de bedrijfstak binnenvaart, die door de nieuwbouwhausse ‘jaren achterop is geraakt’.
Duidelijk is dat hij de EUBO-initiatieven niet als mogelijke oplossing ziet voor de economische problemen van de binnenvaart. In de brief is zijn belangrijkste bezwaar tegen de EUBO dat banken schippers die in de problemen zijn gekomen door te weinig inkomsten zouden dwingen om zich bij de samenwerkingsverbanden van de EUBO aan te sluiten. Hij vraagt de NMa om een onderzoek of de banken wel genoeg ‘zorgplicht’ hebben getoond bij binnenvaartfinancieringen. Tevens zou de NMa volgens hem moeten onderzoeken of de banken de EUBO financieel steunen.
Aanklacht
Anton van Megen, initiatiefnemer van EUBO en de samenwerkingsverbanden, zegt op de hoogte te zijn van de aanklacht en heeft op verzoek van de NMa een reactie geschreven. “Ik heb persoonlijk de NMa geschreven en dertien bijlagen meegestuurd. Het is een antwoord op de vraag: heeft de EUBO invloed op de markt? Het antwoord luidt: Nee, maar dat hebben wel de mensen die ons hebben genegeerd. Zij hebben gezamenlijk de komst van een nieuwkomer op de markt geblokkeerd.”
Op 1 november is het samenwerkingsverband Rent-a-Ship onverwacht toch van start gegaan. Van de honderd aangesloten schepen had het verband er 25 varen. In de plannen van Rent-a-Ship waren de leden overeengekomen dat in de aanloopfase 50 procent van de schepen had moeten varen. Na twee weken is vervolgens gestopt met de verhuur van schepen en konden de leden weer hun eigen werk gaan doen.
Genegeerd
Aanvankelijk heeft Rent-a-Ship nog wel geprobeerd ook op de spotmarkt te opereren met vrachtprijzen per ton in plaats van de verhuur van schepen, maar dat sloeg niet aan. Volgens Van Megen in zijn verweer naar de NMa doordat de bestaande marktpartijen deze nieuwe partij wilden weren van de markt. “We werden genegeerd, zelfs al lag onze prijs onder die van de vrije markt op dat ogenblik.”
Inmiddels liggen de plannen voor de samenwerkingsverbanden weer terug op de plank, in afwachting van een grotere groep schippers die zich aansluiten. Anton van Meegen en zijn mensen zijn al wel in direct gesprek met verladers. Onder andere was hij vorige week op het grote, door de Europese Commissie gefinancierde binnenvaartevenement Barge to Business/Riverdating in Brussel om kennis te maken met individuele verladers.
Reageren? Maar naar [email protected].