Rotterdam en Antwerpen ontwikkelen samen met Luik een ‘Masterplan Vracht’ voor de natte Europese infrastructuur. Dit zijn vertegenwoordigers van Wallonië en de havenbedrijven van Rotterdam en Antwerpen afgelopen vrijdag tijdens een bezoek aan Rotterdam overeengekomen. De bedoeling is dat ook de havens van Parijs en Duisberg zich bij de ontwikkeling van het masterplan aansluiten.
Voor het masterplan wordt onderzocht wat de gevolgen van de wereldwijde economische ontwikkelingen zijn op het gebruik van waterverbindingen in West-Europa. Op basis van het masterplan komen de havens tot een strategisch advies over de investeringen in de infrastructuur. Die zijn noodzakelijk om economische groei te waarborgen.
‘Derde’ Maasvlakte
Op de Maasvlakte 2 kwam de werkgroep Comité Wallonia bijeen, een initiatief van de Waalse premier Rudy Demotte om het logistieke netwerk tussen Wallonië en de twee mainports van Rotterdam en Antwerpen te versterken. Dit voorjaar kwamen de drie partijen al overeen de mogelijkheden voor samenwerking op logistiek gebied te verkennen. Nu hebben de partijen afgesproken het masterplan te ontwikkelen.
“De binnenhavens van Wallonië bieden de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen toegang tot een enorm afzetgebied”, zegt Gert Hofsteenge, liaison officer bij AWEX in Nederland. Awex (Agence Wallonne à l’Exportation et aux Investissements étrangers) is het Waalse bureau voor export en buitenlandse investeringen en is nauw betrokken bij Comité Wallonia.
“De Rotterdamse haven kampt met een tekort aan ruimte, mensen en een overvolle infrastructuur. Met Wallonië als ‘derde Maasvlakte’ kan de Rotterdamse haven de groeiende goederenstroom ook in de toekomst blijven verwerken.”