Ook de binnenvaart en het spoor moeten betalen voor hun bijdrage aan luchtvervuiling, geluidshinder en files. Zo reageren verladersorganisatie EVO en TLN, de belangenbehartiger in het goederenwegvervoer en logistieke dienstverlening, op een bericht dat België het komend half jaar als voorzitter van de Europese Unie de doorberekening van externe kosten aan het wegvervoer op de agenda zet.
“België heeft het voorstel voor internalisering van externe kosten weer uit de ijskast gehaald”, stellenEVO en TLN vandaag in een verklaring. Ze baseren zich op berichtgeving op de website van Nieuwsblad Transport. De vertegenwoordigers van verladers en wegvervoerders steunen het principe ‘de vervuiler betaalt’, maar willen dat de Europese Commissie het plan op een aantal punten aanpast.
Eerlijker
De organisaties vinden dat de heffing evenwichtiger en eerlijker moet worden ingevoerd.
Zo moet de heffing volgens de organisatie voor alle vervoersmodaliteiten gelden en niet alleen voor het vrachtverkeer. “Ook spoor en binnenvaart moeten betalen voor hun bijdrage aan luchtvervuiling, geluidshinder en files.”
EVO en TLN willen verder dat de heffing gaat gelden voor alle weggebruikers. “Het is merkwaardig dat er een Europese fileheffing gepland staat voor alleen vrachtauto’s, die al zoveel mogelijk de spits mijden. Dit terwijl het woon-werkverkeer, hoofdveroorzaker van de files, juist wordt ontzien. Op deze manier verwordt de heffing tot een middel om de staatskas te spekken zonder het beoogde doel te dienen. Namelijk het tegengaan van files, die voor veel vervuiling zorgen.”
Maatschappelijke schade
Tot slot pleiten EVO en TLN ervoor dat de opbrengsten van de milieuheffing moeten worden gebruikt om de maatschappelijke schade die de vrachtauto veroorzaakt, te minimaliseren. Het geld kan bijvoorbeeld worden besteed aan wetenschappelijk onderzoek naar schonere technologieën.