Schippers kunnen klachten en opmerkingen over de verkeersafwikkeling in Antwerpen voortaan e-mailen naar een centraal meldpunt van het Havenbedrijf Antwerpen. "Op deze manier kan de dienst Scheepvaartmanagement de klachten sneller opvolgen en waar mogelijk de dienstverlening verbeteren. Bovendien ontstaat er door de centralisatie van de gegevens een beter beeld van het aantal en de soorten opmerkingen die binnenkomen." Aldus het Havenbedrijf.
Voorheen hanteerde het Havenbedrijf verschillende elektronische meldpunten waar het scheepvaartverkeer met opmerkingen terecht kon. Met de komst van één meldpunt wil Antwerpen "een uniforme en snellere behandeling van de e-mails bereiken en waar wenselijk proactief maatregelen nemen om de verkeersafwikkeling te verbeteren. Een vlotte en veilige begeleiding van de scheepvaart is namelijk een belangrijk onderdeel van de ketenbenadering."
Het adres van het centrale meldpunt is [email protected]. E-mails gericht aan de vorige meldpunten worden tot het eind van dit jaar automatisch doorgestuurd naar het centrale meldpunt. Begin september evalueert het Havenebdrijfl de werking van het nieuwe meldpunt.