- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws"Wereldvreemde" voorrangsregeling Antwerpse sluizen lijkt politiek spel

"Wereldvreemde" voorrangsregeling Antwerpse sluizen lijkt politiek spel

- Advertentie -

Delen

De door de Haven Antwerpen ingestelde voorrangsregeling bij de Royersluis en de Boudewijnsluis veroorzaakt problemen voor de binnenvaart en driegt ook uit t elopen op een diplomatieke rel. De regeling die woensdag 23 september inging, verplicht binnenschepen vanaf de Boven-Schelde met bestemming Rijn-Scheldeverbinding om te varen via de Westerschelde en Hansweert. Koninklijke Schuttevaer noemt de regeling “wereldvreemd”.

De regeling treft vooral Nederlandse schiipers. Zij maken namelijk het meest gebruik van de verbinding. In Belgische binnenvaart- en havenkringen wordt ervan uitgegaan dat de maatregel express bedoeld is om de Nederlandse schippers te treffen. Op deze manier zou Antwerpen de Nederlandse regering onder druk willen zetten om haast te maken met de verdieping van de Westerschelde.
Tweede Kamerlid Kees van der Staaij (SGP) heeft donderdag meteen vragen gesteld aan minister Verhagen van Buitenlandse Zaken en staatssecreetaris Huzinga van Verkeer en Waterstaat. Hij vindt dat de Nederlandse regering de Belgische ambassadeur moet ontbieden en een krachtig protest laten horen tegen “deze dolle handelwijze”.

Terugdraaien
Vanwege onderhoudswerkzaamheden aan de Zandvlietsluis en de Van Cauwelaartsluis is er regelmatig oponthoud voor zowel zee- als binnenvaart, meldt Koninklijke Schuttevaer.
“Schepen van en naar de Bovenschelde met bestemming of herkomst Albertkanaal hebben volgens de Havenkapitein Ronse geen realistisch alternatief dan via de Antwerpse sluizen te passeren. Datzelfde geldt voor vaartuigen met bestemming of vertrek de Antwerpse Haven. Maar schepen in doorvaart via de Schelde-Rijnverbinding met bestemming of vertrek de Bovenschelde zouden naar het oordeel van de Havenkapitein wel de mogelijkheid hebben tot het vermijden van de Antwerpse sluizen, door rond te varen via Hansweert. Indien deze laatste schepen toch gebruik willen maken van de Antwerpse sluizen worden zij voortaan pas geholpen indien dit geen oponthoud voor de rest van de scheepvaart betekent.”

De regeling doet naar het oordeel van de Koninklijke Schuttevaer wereldvreemd aan en grijpt in op het basisprincipe dat diegene die het eerst arriveert ook als eerste wordt geschut (sluispassage). “Indien een slechte timing van onderhoudswerkzaamheden hiervan de oorzaak is, dan valt dit de Haven van Antwerpen aan te rekenen. Ingrijpen in de schutvolgorde is echter verwerpelijk en dient te worden teruggedraaid.” Koninklijke Schuttevaer heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat verzocht België om opheldering te vragen en te protesteren.

Lees ook ‘Binnenvaart vraagt opschorting nieuwe voorrangsregeling Antwerpse sluizen’.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -