De Nederlandse transport & logistiek-sector wordt dit jaar zwaar getroffen door de economische crisis. Vooral het internationale en het industrie- en bouwafhankelijke vervoer krijgen klappen door de uitzonderlijke daling van de export (- 10,5 procent) en de bedrijfsinvesteringen (- 9,2 procent) dit jaar zwaar te verduren.
Dat blijkt uit onderzoek van ING Economisch Bureau. “Luchtvervoer spant met een verwachte volumedaling van ruim 16 procent de kroon, gevolgd door vervoer over water (binnenvaart, shortsea en deep sea) met ruim 13 procent.” Het wegvervoer heeft minder last dankzij de invloed van de particuliere consumptie (onder andere levensmiddelenvervoer), maar ook daar is de daling nog altijd gemiddeld ruim 6 procent. En ook daar zijn de gevolgen in sommige deelmarkten groot.
“De vorig jaar nog sterk uitgebreide vervoerscapaciteit, vormt nu een extra last op de schouders van transporteurs en drukt bovendien de vervoerstarieven omlaag”, aldus ING Economisch Bureau. “Omzetten dalen hierdoor aanzienlijk sterker dan de volumes.”
“Als economie aantrekt zal vervoer over water als eerste profiteren”
De onderzoekers verwachten dat het dieptepunt van de volumedaling in het eerste kwartaal lag. 2010 belooft beter te worden. “Herstel van de transportsector is vooral afhankelijk van de export en zal dus moeten komen van een aantrekkende wereldhandel. Voorlopig laat dit door de impact van de economische crisis echter nog op zich wachten.”
Inmiddels zijn de voorraden van veel verladers grotendeels afgebouwd. “Wanneer de economie in de loop van 2010 weer voorzichtig aantrekt, zal het vervoer over water en door de lucht hier het eerst van profiteren, gevolgd door de logistieke dienstverlening en het wegvervoer.” Aldus ING Economisch Bureau.