- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekSuccesvolle start Verkeersmanagement Centrale van Morgen

Succesvolle start Verkeersmanagement Centrale van Morgen

- Advertentie -

Delen

Rijkswaterstaat startte eind 2015 met de pilot Verkeersmanagement Centrale van Morgen (VCM) op de Beatrixsluis in Nieuwegein. Een 40-tal schippers participeert. De focus ligt op het slimmer uitwisselen van actuele informatie tussen wal en schip.

De pilot beslaat een groot deel van de routes Amsterdam/Rotterdam-Duitse grens en Rotterdam-Antwerpen. Inbegrepen zijn de verkeersbegeleiding van de posten Wijk bij Duurstede en Tiel en de bediening van de Irenesluis en de Bernardsluis.

In de pilot richten de Rijkswaterstaat-operators zich op een corridor. Ze kijken dus een stuk verder dan die ene sluis, brug of radarzone waarop ze normaliter werken.

 

Icons_2015_2_Innovartieve_Binnenvaart

 

Waar automobilisten tomtoms inmiddels de gewoonste zaak van de wereld vinden, is dit voor de scheepvaart nog een schone droom. De VCM-pilot moet bijdragen aan een verandering hierin. De pilot loopt tot juni.

Bij een positieve uitkomst van de experimenten in de pilotcentrale wordt vervolgens gewerkt aan verdere implementatie van VCM. Het eerste aandachtsgebied zijn de corridors Rotterdam–Duitse grens en Amsterdam-Tiel. Gestreefd wordt om in 2020 op deze corridors VCM geïmplementeerd te hebben.

 

Samenwerking

Rijkswaterstaat werkt bij de totstandkoming van VCM nauw samen met het bedrijfsleven. Bureau Telematica Binnenvaart (BTB) verzorgt de communicatie met de deelnemende schepen. BTB doet ook de enquêtes naar de ervaringen van de deelnemers.

Tresco Engineering, Periskal en Noordersoft ontwikkelen in samenwerking met Rijkswaterstaat elk hun eigen ‘binnenvaart-tomtom’ en hebben de deelnemende schepen geworven. Iedere leverancier heeft zijn eigen testgroep.

 

Werking

De belangrijkste stappen in het corridorgericht bedienen en begeleiden zijn:

  • de schipper maakt zijn reisplan via de software van deelnemende softwarebedrijven
  • RWS verwerkt de reisplannen en passagemomenten van sluizen en bruggen en geeft aan het schip op basis van zijn ETA (Expected Time of Arrival) een RTA (Requested Time of Arrival)
  • schipper én RWS bewaken de voortgang en passen eventueel de planning aan (bijvoorbeeld bij onverwachte vaarwegbeperkingen).

De schipper blijft verantwoordelijk voor zijn eigen planning. RWS-projectmanager Cas Willems zegt: “Iedere schipper ziet wanneer hij is ingepland voor de volgende sluis- of brugpassage en hoe hard hij moet varen om het object op tijd te bereiken. Het is aan de schipper of hij deze reisadviezen wel of niet opvolgt.” AIS-gebruik is cruciaal, zodat de positie van het schip bekend is.

 

Breed enthousiasme

Cas Willems is enthousiast over de eerste resultaten: “Sommige RWS-operators komen sceptisch binnen, maar ik heb nog niemand meegemaakt die na een testdag niet positief wegging.”

“De tot nu toe opgedoken ICT-problemen in de pilotfase kunnen we oplossen; sommige snel en de complexere op termijn.” Ook de betrokken schippers zijn tot dusverre bijzonder positief.

Nederland loopt voorop met dit project en draagt de VCM-filosofie uit in Europa. Cas Willems: “We hebben in Brussel het initiatief genomen tot een brede Europese aanpak via het CoRISma-project. Duitsland, België, Oostenrijk en Luxemburg doen mee.”

“De kans is groot dat we in 2016 een mooie TEN-T-bijdrage krijgen voor een implementatie-project in 13 Europese binnenvaartlanden. We hadden laatst bezoek van een delegatie van het USA Corps of Engineers. Ze keken hun ogen uit. Zelf zijn ze nog lang niet zo ver.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -