Gate terminal is gestart met de bouw van de nieuwe LNG break-bulkinfrastructuur bij zijn installaties op de Maasvlakte bij Rotterdam. Het Havenbedrijf Rotterdam is begonnen met graafwerkzaamheden voor een nieuw havenbekken naast de terminal.
Om de start van de nieuwe ontwikkeling kracht bij te zetten organiseert Gate terminal vandaag een ’ground breaking’ evenement. Topmanagers van belangrijke spelers in de LNG- en de logistieke keten worden in een inhoudelijk debat uitgedaagd hun visie op de toekomst van LNG te delen.
Smallscale LNG
De bij de nieuwe break-bulkvoorzieningen betrokken partijen verwachten dat deze nieuwe faciliteit een impuls zal geven aan het gebruik van vloeibaar aardgas (LNG) als schone en betaalbare brandstof voor de transportsector in Nederland en Noordwest-Europa. Break-bulk is erop gericht grootschalige LNG-aanvoer in kleinere eenheden op te splitsen (smallscale LNG). Dit maakt het mogelijk om LNG te distribueren en gebruiken als een schonere brandstof voor zeeschepen, veerboten, binnenschepen, vrachtwagens en industriële toepassingen.
Sinds 2011 maakt Gate terminal de import van overzeese LNG via Rotterdam mogelijk. De terminal op de Maasvlakte ontvangt het LNG, slaat het op, laadt het over op andere tankers en maakt het gasvormig voor opname in het Noordwest-Europese gastransportnetwerk. Deze activiteiten hebben de basis gevormd voor de huidige ontwikkeling van small-scale LNG-diensten.
LNG-knooppunt
Dick Meurs, managing director van Gate terminal: ‘Gasunie, Vopak en Gate hebben in nauwe onderlinge samenwerking een innovatief LNG break-bulkconcept ontwikkeld om de capaciteit van Gate terminal als LNG-knooppunt uit te bouwen en het voor onze klanten mogelijk te maken LNG te leveren als schonere brandstof voor transport, scheepvaart en industriële toepassingen.’
CEO Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam zegt: ‘We streven naar de verduurzaming van de logistiek door de transitie van stookolie naar LNG als brandstof voor de scheepvaart. Bovendien willen we onze positie als hét Europese LNG-knooppunt verder verstevigen.’
Nieuw havenbekken
De nieuwe infrastructuur wordt naast Gate terminal aangelegd. Havenbedrijf Rotterdam legt een nieuw havenbekken met kademuur aan, dat naar verwachting eind 2015 wordt opgeleverd. Gate bouwt de LNG-installaties, inclusief aanleg- en laadfaciliteiten voor bunkerschepen en kleinere tankers, om LNG-bunkering in de haven van Rotterdam mogelijk te maken voor distributie in Noordwest-Europa.
De nieuwe faciliteiten zijn gebaseerd op een multi-user servicemodel dat openstaat voor alle geïnteresseerde partijen. De maximale capaciteit is 280 slots per jaar. De voltooiing van de bouwwerkzaamheden, de ingebruikname ervan en de eerste laadactiviteiten staan gepland voor eind eerste helft 2016.
Eerste klant: Shell
Shell heeft zich eerste grote klant toegezegd capaciteit te kopen bij Gate terminal. Dat maakt deze investering in de uitbreiding van de terminal mogelijk. Shell heeft onlangs een speciaal bunkerschip voor LNG besteld om in Noordwest-Europa schepen die op LNG varen van brandstof te kunnen voorzien. Het nieuwe schip krijgt de haven van Rotterdam als standplaats en zal beladen worden vanuit de nieuwe LNG break-bulkfaciliteit.
‘De nieuwe infrastructuur zal ons in staat stellen de dienstverlening richting onze klanten nog verder te verbeteren’, zegt president-directeur Dick Benschop van Shell Nederland. ‘Wij verwachten dat LNG in de toekomst een grotere rol gaat spelen in de brandstoffenmix.’