De aanleg van de nieuwe zeesluis IJmuiden loopt een vertraging op van 27 maanden. Tijdens de bouw bleek dat er aanpassingen nodig waren in de constructie van de deurkassen. Naar verwachting kunnen de eerste schepen uiterlijk eind januari 2022 gebruik maken van de nieuwe sluis.
De scheepvaart zal geen last hebben van de vertraging, belooft Rijkswaterstaat. De Noordersluis blijft langer in bedrijf: tot aan de oplevering van de nieuwe sluis blijft.
Aannemersconsortium OpenIJ (BAM en VolkerWessels) maakte in december 2017 bekend dat er problemen waren met de constructie van de deurkassen. De bedachte oplossing (de technische constructie en de planning) is door externe deskundigen beoordeeld. De uitkomst daarvan is dat de deurkassen met aanpassingen volgens de caissonmethode gebouwd kunnen worden, maar dat er wel meer tijd voor nodig is.
Caissonmethode
De schaal waarop de caissonmethode in IJmuiden zal worden gebruikt is uniek in de wereld, aldus Rijkswaterstaat. “Centimeter voor centimeter zullen straks deurkassen met het formaat van een flink gebouw in de grond zakken tot een diepte van 23 meter. De voorbereiding van het afzinken gaat meer tijd in beslag nemen.”
Er worden hulpconstructies gebouwd om het caisson tijdens het afzinken stabiel te houden. Deze stellages worden na het afzinkproces weer afgebroken. De wanden van het caisson aan zeezijde zijn op dit moment nagenoeg op hoogte. Het afzinken van dit caisson start nog deze zomer.
Noordersluis
Rijkswaterstaat brengt op dit moment in kaart welke aanvullende maatregelen nodig zijn voor het operationeel houden van de Noordersluis. Naar de toekomst van deze kolk op langere termijn loopt een onderzoek. Naar verwachting zullen de eerste resultaten daarvan halverwege 2019 bekend zijn. Er wordt nu van uitgegaan dat de Noordersluis zonder investeringen of aanpassingen in 2029 het eind van zijn technische levensduur bereikt.
foto: Rijkswaterstaat/Topview Luchtfotografie