De doorlooptijden voor containerschepen in de havens van Rotterdam en Antwerpen worden sinds januari weer langer. Daarover klaagt binnenvaartrederij Contargo. ‘In Rotterdam lopen de wachttijden voor de afhandeling van binnenschepen inmiddels op tot 92 uur, in Antwerpen tot 72 uur.’
Vorige week nog stuurde LINC over dit onderwerp een brandbrief naar minister Schultz van Haegen. Het samenwerkingsverband van CBRB en de Vereniging van Inland Terminals Operators schreef nog veel grotere congestie dan vorig jaar zomer te vrezen.
Vooral ECT kende toen ernstige problemen. Havenbedrijf Rotterdam en ECT maakten vorige week in een gezamenlijke verklaring bekend dat ze samenwerken om optimaal gebruik te maken van de beschikbare capaciteit in Rotterdam om de voorziene groei op te vangen. De eerste maanden van dit jaar melden rederijen en overslagbedrijven al een opmerkelijke toename.
Deze week kondigde ECT concrete maatregelen aan. Zoals het vergroten van de flexibiliteit van ligplaatsen aan de kades, het terugdringen van de opslag van lege containers in de stacks en het optimaliseren van call sizes voor binnenvaart en feeders. Schepen met kleine aantallen containers zijn in drukke periodes niet meer welkom.
Meerkosten
Het grote containervolume in combinatie met capaciteitstekorten op de zeeterminals heeft Contargo al veel geld gekost, meldt de containeroperator. ‘Vertragingen worden niet altijd goed gecommuniceerd, waardoor het op voorhand moeilijk in te schatten is hoeveel tijd de binnenschepen in de zeehavens doorbrengen. De situatie is de afgelopen weken slechter geworden en leidt tot meerkosten voor Contargo. Door de lange doorlooptijden zijn onze charterkosten gestegen. We moeten extra scheepsruimte charteren om de ligtijden van schepen te overbruggen.’
Sommige klanten zijn al overgestapt naar andere vervoersmodi, stelt het bedrijf, ‘aangezien de overname- en aflevertijden van de containers onder deze omstandigheden niet meer gegarandeerd kunnen worden.’
Congestietoeslag
In het voorjaar en de zomer van 2014 had de containerbinnenvaart in de Rotterdamse haven vijf maanden lang last van ernstige vertragingen. Als reactie hierop voerden diverse containeroperators een congestietoeslag in.
‘Vanwege de stijgende containervolumes en het bekende personeelstekort op de terminals in de zomermaanden is het niet waarschijnlijk dat de situatie op korte termijn verbetert’, verwacht Contargo ‘Als er geen verbetering optreedt, zien wij ons genoodzaakt een congestietoeslag te berekenen.’