Vrijdag 19 december gaat het Maximakanaal open. Die dag vaart het eerste schip via de omlegging voor de Zuid-Willemsvaart. De 9 kilometer lange verbinding zorgt ervoor dat binnenschepen niet meer door Den Bosch hoeven te varen. De officiële opening is op 5 maart.
Het Maximakanaal is de eerste nieuwe vaarweg in Nederland sinds jaren. Het verbindt de Maas met het Brabantse industriegebied rond Veghel. Nu kunnen schepen tot 105 meter lengte en 9,50 meter breedte tot aan Veghel varen. Ook de andere sluizen op het kanaal zijn geschikt voor deze afmetingen. De bruggen over het kanaal zijn aangepast voor 3-laagscontainervaart.
De vaart door Den Bosch was altijd een knelpunt voor de binnenvaart. In 1985 werden de eerste plannen gemaakt voor de omlegging. In 2010 ging het licht op groen. Een jaar later startte de aanleg. Die is uitgevoerd door bouwcombinatie WillemsUnie, een samenwerkingsverband van Van Hattum en Blankevoort, KWS infra, GMB Civiel en Van den Herik Kust- en oeverwerken.
De omlegging heeft ruim 500 miljoen euro gekost. De bouw verliep volgens planning. Wel deden zich in de eindfase twee problemen voor. in september bleek het kanaal over een lengte van 2,5 kilometer te lekken, waardoor het waterpeil per dag 3 centimeter daalde. Dat is opgelost door een kleilaag op de bodem aan te brengen. Ook ontdekte men dat de spoorbrug die bij Rosmalen over het kanaal is gebouwd, aan één kant 4 centimeter te laag is. Bouwer Boskalis lost dat op. Tot die tijd is het kanaalpeil 4 centimeter verlaagd, zodat schepen veilig kunnen passeren.