- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsVaarweg als bezuinigingsobject

Vaarweg als bezuinigingsobject

- Advertentie -

Delen

Alleen de vaarwegen van Amsterdam en Rotterdam naar Antwerpen en Duitsland openhouden en in de overige vaarwegen geen geld meer steken. Dat is één van de suggesties die een groep ambtenaren doet om rigoureuze bezuinigingen voor de overheid te realiseren. De EVO stelt dat een dergelijke maatregel de industrie lam legt. Koninklijke Schuttevaer doet deze aanbeveling van de ambtenaren af als “niet serieus”.

Het rapport ‘Mobiliteit en Water’ maakt deel uit van een verzameling rapporten die op 1 april werden uitgebracht in het kader van wat genoemd wordt de ‘Brede Heroverwegingen’. Dat staat voor een uitgebreid overzicht van bezuinigingsmogelijkheden voor de overheid. Een jaar geleden werd het initiatief hiertoe genomen door toenmalig minister van Financiën Wouter Bos om de als gevolg van de economische crisis oplopende staatsschuld terug te dringen.

Naar de prullenbak
De EVO zegt helemaal niets te begrijpen van het voorstel om de Nederlandse binnenvaartwegen alleen nog maar open te houden op de Waal richting Duitsland en via Zeeland naar Antwerpen. “In één van de varianten vervallen alle andere kanalen voor de binnenvaart.”
De EVO doet een oproep aan de politiek om dit idee zo snel mogelijk naar de prullenbak te verwijzen. Het verladend bedrijfsleven zou er zwaar onder lijden. “Uit het voorstel blijkt geen enkel gevoel voor al die bedrijven die afhankelijk zijn van de binnenvaart. Het gaat daarbij om cruciale activiteiten voor de Nederlandse economie, zoals de beton- en asfaltcentrales, de mengvoederbedrijven, de chemische industrie en het vervoer van brandstoffen (…) deze maatregel zou de economie van Nederland een zware klap toebrengen. EVO zal er alles aan doen om dit te voorkomen. “

Niet serieus
De Koninklijke Schuttevaer verbaast zich erover dat de ambtenaren komen met suggesties die ze zelf ook weer afschieten, om vervolgens met nog veel verdergaande voorstellen te komen. Het rapport ziet mogelijkheden om te besparen op het aanlegbudget van vaarwegen door af te zien van onrendabele projecten. Het rapport komt zelf tot de conclusie dat een keuze op grond van kosten-/batenanalyses tot functieverlies zou leiden. Om die reden wordt deze optie dan ook niet gekozen.
Het is echter wel vreemd dat het rapport vervolgens twee varianten uitwerkt die tot een volledig functieverlies van bijna alle hoofdvaarwegen zou moeten leiden, door alle vaarwegen te sluiten met minder dan 20.000 binnenvaartpassages per jaar. Dit kan naar het oordeel van Koninklijke Schuttevaer niet als een serieuze variant worden beschouwd en levert meer schade dan baten op.

Belasting
Een andere suggestie van de ambtenaren om belasting te heffen op de vaarwegen. Ze voegen daar weliswaar aan toe dat de Akte van Mannheim daarvoor een sta-in-de-weg is, maar ze komen wel meteen met de suggestie om te beginnen met internationale onderhandelingen om de Akte van Mannheim aan te passen. Voor de overige vaarwegen zouden die heffingen geen enkel probleem zijn, aldus de ambtenaren.
Ook niet voor de sector, die volgens hen immers alles kan doorberekenen aan de verladers. Ze voorspellen dat er iets minder scheepvaart door komt, waardoor de wachttijd bij de sluizen minder wordt. Tenslotte wordt opgemerkt dat “de inningskosten hoger zijn dan de opbrengsten”. Maar tegelijk stellen ze: “Het koopkrachteffect is zeer beperkt gezien het beperkte deel van de transportkosten in de totale productiekosten.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -