Met het nieuwe elektrische vrachtschip heeft gemeente Utrecht een wereldprimeur. Marka Spit, wethouder havens, doopte het schip afgelopen vrijdag. De Stroomboot zal naast de horeca ook winkels aan en nabij de Utrechtse grachten bevoorraden.
Nadat wethouder Spit het vrachtschip had gedoopt, werd met behulp van de hydraulische kraan het dekzeil van de boot afgetrokken om zo de naam Stroomboot te onthullen. Vervolgens maakte het schip zijn eerste tocht door de Utrechtse binnenstad en loste het de eerste zes rolcontainers bij café-restaurant Graaf Floris.
(foto EJ.. Bruinekool Fotografie)
Bierboot
Utrecht heeft al sinds 1996 een Bierboot die de horeca op de stadswerven bevoorraadt. Omdat die te weinig capaciteit had om aan de gestegen vraag te voldoen, besloot de gemeente in 2008 tot de bouw van een tweede vrachtschip.
De tractiebatterijen van de Stroomboot worden geladen met groene stroom en is daarmee CO©ü-neutraal. Het schip kan acht à negen uur varen op volle accu’s. In vergelijking met vrachtwagens bespaart de Stroomboot 16,5 ton CO©ü per jaar. Het laadvermogen is 18 ton.
Wethouder Spit is een groot voorstander van benutting van de grachten. “Wij mikken niet alleen op bevoorrading van de horeca maar ook op kledingzaken. Als gemeente stimuleren wij dit vervoer bij winkeliers. Bedrijven laten dit soort goederen dagelijks bezorgen en dat levert heel wat fileproblemen op. Vervoer over water heeft daar geen last van. Niet voor niets is de oude Bierboot dit jaar al volledig volgeboekt. De nieuwe Stroomboot zal dan ook een heel nieuwe klantenkring bedienen.”
Bekroond
Het schip is mede gefinancierd uit het Actieplan Luchtkwaliteit en kreeg 250.000 euro subsidie van de Europese Unie. De gemeente zelf heeft aan de bouw 300.000 euro bijgedragen. Utrecht won eind 2009 de eerste Award Stedelijke Distributie 2009 voor de Stroomboot.
Het bekroonde vrachtschip is speciaal ontworpen voor de grachten in de Utrechtse binnenstad. Het schip is 18,80 meter lang, 4,26 meter breed, heeft een diepgang van slechts 1,10 meter en kan met een kruiphoogte van 1,63 meter zonder probleem onder de laagste bruggen door.
Verantwoordelijk voor de bouw van de Stroomboot zijn scheepswerf Bocxe uit Delft en Koeleman Electro uit Mijdrecht. Vuyk Engineering Rotterdam verzorgde het ontwerp. Jan Bocxe over het innovatieve milieuvriendelijke project. “Wij zijn vooral scheepsbouwers. Vandaar dat wij voor dit project een samenwerking zijn aangegaan met Koeleman Elektro. Zij hebben de elektrische installatie voor hun rekening genomen.”
(Evert Bruinekool)