De binnenvaart dreigt structureel 5 tot 7 miljoen ton lading bouwgrondstoffen te verliezen. Dat komt vooral doordat in de Randstad steeds meer overslagplekken verdwijnen ten faveure van de bouw van woningen en kantoorpanden. Bouwbedrijven stappen daarom – noodgedwongen – over op wegvervoer.

De motie werd vorige week ingediend tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Dijkgraaf verzocht, samen met Slob en Bashir, de regering ook een substantieel deel van de in het regeerakkoord genoemde extra 500 miljoen euro voor wegen en spoor te investeren in de binnenvaart.
Maar de kans dat Schultz van Haegen daarin meegaat is klein. Ze had al in de eerste termijn geantwoord dat ze wil vasthouden aan de toedeling van de extra 500 miljoen aan weg en spoor. “Tegelijkertijd zal ik de komende jaren op verschillende manieren ook in de vaarweginfrastructuur investeren. Zo zal ik het programma voor het wegwerken van achterstallig onderhoud onverkort uitvoeren. Dat is in 2016 klaar. In deze kabinetsperiode is er 1,5 miljard beschikbaar voor onderhoud en vaarwegen. Daarnaast speel ik in op de verwachte groei in het goederenvervoer door capaciteitsknelpunten op achterlandverbindingen over het water aan te pakken. Tot 2020 is daarvoor circa 3 miljard beschikbaar. Tevens investeer ik de komende periode 100 miljoen in verkeermanagement op de vaarwegen ten behoeve van het beter benutten van de vaarwegen.”
Morgen stemt de Tweede Kamer over de moties.











