Subsidie voor autotransport Gent-Zeebrugge

0

De Vlaamse overheid en de havenbesturen van Zeebrugge en Gent ondersteunen DFDS Seaways om auto’s per binnenvaartschip te transporteren tussen Gent en Zeebrugge. De Vlaamse subsidie is bedoeld om de eerste drie jaar het concurrentienadeel van de binnenvaart ten opzichte van het wegvervoer grotendeels weg te werken.

Dat antwoordt minister Ben Weyts van Mobiliteit en Openbare Werken op een vraag van volksvertegenwoordiger Bert Maertens. Hij ondersteunt samen met de Vlaamse havenbesturen projecten die lading van de weg halen en verschuiven naar het water of het spoor, omdat dat duurzamer is.

“Daarbij geldt het principe van ‘een euro voor een euro’, waarbij de Vlaamse overheid en de havenbesturen elk instaan voor de helft van het budget. Met steun voor specifieke projecten kunnen we op korte termijn meer goederen op een milieuvriendelijkere manier transporteren. Maar zo verminderen we ook het aantal vrachtwagens op onze wegen en verkorten we de dagelijkse files”, legt Bert Maertens uit.

 

110.000 tot 120.000 Volvo’s

Dat is ook het doel bij het project van rederij DFDS Seaways. Maertens: “Nu worden er 110.000 tot 120.000 wagens (Volvo) over de weg vervoerd van Gent naar de haven van Zeebrugge. Een vrachtwagen kan 8 wagens meenemen en doet hier gemiddeld 1,5 uur over. Door deze wagens tussen beide havens over het water te vervoeren, kunnen er met één schip 220 wagens worden vervoerd, wat gemiddeld 6 tot 7 uren duurt.”

DFDS Seaways ontvangt in totaal zo’n 200.000 euro subsidie. De Vlaamse overheid betaalt hiervan de helft; de havens Gent en Zeebrugge elk 50.000 euro.

 

Ook containers

“De steun dient vooral om het kostennadeel van de binnenvaart ten opzichte van het wegvervoer in de opstartfase weg te werken”, aldus Maertens. “DFDS Seaways wil niet alleen auto’s via binnenvaart transporteren, maar ook containers. Ze mikken erop jaarlijks 23.000 vrachtwagenritten te vermijden.”

“In eerste instantie gaat het over een verschuiving van bestaande volumes van de weg naar de binnenvaart. In een volgend stadium is het ook de bedoeling extra volumes aan te trekken. Na drie jaar zou het project rendabel moeten zijn”, vertelt Maertens.

Het project is inmiddels gestart; op 1 januari 2018. Het loopt tot 31 december 2020.

foto: Twee DFDS-ferry’s passeren elkaar in het Kanaal. (DFDS Seaways)

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.