De Stuttgarter Container Terminal (SCT) in Baden-Württemberg is de eerste Duitse achterlandterminal die zich heeft aangesloten bij het kwaliteitskeurmerk InlandLinks, dat is opgezet door Havenbedrijf Rotterdam en Vereniging van Inland Terminal Operators.
De trimodale terminal heeft zowel per binnenvaart als per trein zeer regelmatige verbindingen met de Rotterdamse haven. SCT sloeg in 2011 iets meer dan 82.000 TEU over en in de eerste helft van 2012, 39.000 TEU. De verhouding trein/binnenvaart is ongeveer 70/30.
InlandLinks
(foto SCT)
InlandLinks is het kwaliteitsmerk voor containerterminals in het achterland, gebaseerd op objectieve en vergelijkbare criteria. Hierdoor zijn alle deelnemers in de logistieke keten beter in staat algemene en specifieke voordelen te identificeren, zowel kwalitatief als kwantitatief. Het draagt tevens bij aan vergroting van het intermodaal vervoer per binnenvaart en trein van de groeiende containerstroom.
90 procent van de Nederlandse inlandterminals die zijn aangesloten bij de Vereniging van Inland Terminal Operators, is deelnemer in InlandLinks. Momenteel wordt het concept geïntroduceerd in Duitsland en België. InlandLinks is een initiatief van het Havenbedrijf Rotterdam en is in samenwerking met de VITO ontwikkeld.
Verdrievoudiging
Rotterdam verwacht de komende 25 jaar een verdrievoudiging van de containerstromen. Vanwege de groei van de wereldhandel, de gunstige geografische ligging en de toename van zeer grote containerschepen met een capaciteit van rond de 20.000 TEU. Van de totale overslag van circa 30 miljoen TEU in 2035, wordt naar verwachting 12 miljoen TEU aan- en afgevoerd met kleinere schepen van en naar Europese havens. Ongeveer 18 miljoen TEU komt en gaat via intermodaal transport van en naar het achterland. Voor deze stroom moet InlandLinks betere en meer duurzame verbindingen zichtbaar maken.