Het gat in de binnenvaarttanker waar de aanvaring met de coaster plaatsvond.
Na een aanvaring maandagavond 3 januari tussen een coaster en een bunkerschip ter hoogte van de Amsterdamse Mercuriushaven, is een grote hoeveelheid stookolie in het oppervlaktewater va nde Amsterdamse haven en het Noordzeekanaal terechtgekomen. Aanvankelijk kon de schade worden beperkte door olieschermen aan te leggen, maar door verandering van de windrichting is de olie buiten de schermen gekomen en verspreidde zich over een afstand van drie kilometer in de Coenhaven, de Mercuriushaven, de Petroleumhaven en de Voorzaan. Rijkswaterstaat zette het oliebestrijdingsschip Arca in, vanuit de Rotterdamse haven kwam het oliebestrijdingsschip Hebocat 5. Ook andere vaartuigen werden ingezet.
Om de olieverspreiding tegen te gaan beperkt Rijkswaterstaat de afvoer van water via de spuisluis en het gemaal bij IJmuiden. Daarnaast is de scheepvaart verzocht de locatie met gepaste snelheid te passeren. Intussen werden al tientallen met olie besmeurde vogels uit het Noordzeekanaal gehaald.
De schattingen over de hoeveelheid gelekte olie lopen uiteen tussen honderd kubieke meter en 250 ton.
De enkelwandige tanker raakte zwaar beschadigd in de flank, waardoor er een groot gat ontstond in een van de tanks. De tankvaart bevindt zich in een overgangsperiode, waarbij dubbelwandigheid verplicht wordt gesteld voor gevaarlijke stoffen.