Sluis Eefde weer open

0

Rijkswaterstaat heeft vanochtend het eerste schip geschut in Sluis Eefde. Daarmee is een einde gekomen aan een vijf weken durende complete stremming. Het eerste schip dat mocht schutten was de Nautictrans. Dat schip bevond zich in de sluis toen de deur op 3 januari naar beneden kwam zetten.

Rijkswaterstaat bedient de sluisdeur aan de IJsselzijde met een tijdelijke hefconstructie. Alle 42 opgesloten schepen kunnen het kanaal verlaten. Daarnaast kunnen nieuwe schepen het kanaal opvaren om bedrijven in Twente te bevoorraden. De tijdelijke hefconstructie blijft in gebruik tot 17 maart, dan begint Rijkswaterstaat met het herstel van de schade aan de sluis. Vanaf 26 maart is de schade hersteld en de sluis weer normaal in bedrijf.

Kettingen
In de nacht van 2 op 3 januari stortte de sluisdeur aan de IJsselzijde naar beneden. Sindsdien lagen 42 schepen in het Twentekanaal vast. Alle schepen kunnen de komende twee dagen het Twentekanaal verlaten en nieuwe schepen kunnen door de sluis vanaf de IJssel het kanaal weer op varen.
Vanaf 26 maart is de schade hersteld en de sluis weer normaal in bedrijf. De duur van het herstel van de schade wordt bepaald door de levertijd van de vier zware, 25-meterlange kettingen, die op maat moeten worden gemaakt. Het definitief herstel van de sluis vindt volgens huidige inzichten plaats van zaterdag 17 maart tot en met zondag 25 maart. Deze periode is in overleg met het bedrijfsleven gekozen. Vanwege de benodigde herstelwerkzaamheden zal de sluis in deze periode weer buiten gebruik zijn.

Tijdelijke hefconstructie
De tijdelijke hefconstructie bestaat uit twee onderdelen: een kraan en een portaal met dubbele borging. De sluisdeur wordt omhoog getild door een extra sterke kraan. Daarnaast is om het sluishoofd aan de IJsselzijde een constructie gebouwd, een zogenaamd portaal. Zodra de sluisdeur geheven is, wordt de sluisdeur aan de bovenzijde geborgd door middel van dikke stalen pennen.
"Mocht er onverhoopt iets met de kraan gebeuren, dan kan de sluisdeur zeker niet naar beneden vallen", aldus Rijkswaterstaat. "Op deze wijze kunnen schepen veilig onder de sluisdeur doorvaren." Rijkswaterstaat verwacht dat met de tijdelijke hefconstructie 60 tot 80 procent van de normale schutcapaciteit gehaald kan worden. Daarom gaat Rijkswaterstaat vanaf 6 februari 24 uur per dag, zeven dagen per week schutten.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.