Scylla AG bouwt mps Annika voor Phoenix Reisen

0
(foto Maritime Filming Group)

Als Johannes Zurnieden in 1973 Phoenix Reisen opricht, is hij 23 jaar. Nog is het een familiebedrijf dat met deze Annika het achtste schip van Scylla huurt. Onder de honderd medewerkers op het hoofdkantoor in Bonn zijn er nog enkelen vanaf het eerste uur. Er heerst een familiaire werksfeer die de oprichter beschouwt als de basis voor het succes van Phoenix.   

Inmiddels reizen jaarlijks meer dan 100.000 gasten met Phoenix naar vele vakantie­oorden op deze globe. Met een grote vloot river en ocean cruisers is er keuze tussen een cruise van een paar dagen tot een 136 dagen lange wereldreis. Het is maar waar u zin in heeft, schreven we vorig jaar. Wie kon toen vermoeden dat corona zo’n ingrijpende verandering in ons leven zou brengen…

“De dag waarop we hier
uitkomen is voor ons
allemaal Bevrijdingsdag!”

De parkeerplaats doet niet mee met anderhalve meter. Het staat vol voor de loopplank en het is zoeken naar een plek. Boven de entree lezen we “Wilkommen zu Hause”, het voelt vertrouwd.

De werkvloer oogt normaal, installateurs vullen de hal met hun materiaal, de mannen van Da-Capo leggen de laatste hand, op het zonnedek wordt een crew geïnstrueerd voor de start. Eenmaal in de lounge dempt het halfduims tapijt onze stappen. De hotelmanager sluit zijn telefoongesprek af met: “No worries, take care of yourself.” In gewone tijden is er dan vermoedelijk wel iets aan de hand. Nu heeft het naast beleefdheid ook een andere lading, want je bedrijf door de corona heen loodsen, heeft het karakter van een rollercoaster.

Onze afspraak arriveert. Natuurlijk is dat Robert Reitsma, met Scylla-nieuwbouw in zijn portefeuille. “Koffie?” “Heel graag.” Scylla is natuurlijk wel een familiebedrijf dat zonder tegenstroom niet zo sterk zou zijn geworden. André en Martha Reitsma stellen zich nog als hulp en sparringpartners op.

“Wat corona betekent voor Scylla? Bijsturen, de hele keten vertragen vanaf de kiel totdat de champagnefles aan scherven vliegt. 36 schepen stilleggen, voorzichtig een paar opstarten tot er 25 in de vaart zijn… Maar dan wordt het code rood in de Randstad en kiezen de passagiers ervoor om thuis te blijven en leg je er weer vijf stil.”

“Zo bizar ook voor de mensen op kantoor en aan boord. Je moet extreem flexibel zijn en dat geldt voor alle onderaannemers, leveranciers en natuurlijk ook de tour­operator. Ook bij de Vahali Shipyard in Servië, met dik 500 medewerkers die we de laatste jaren graag op volle toeren casco’s zagen bouwen, moet de regulateur op dead slow! Ja, ja”, zegt Robert, “Het is wat het is. Zaken kennen nu eenmaal goede en slechte tijden.”

Focus op veiligheid

“Dat is wel een uitdaging waarvan we leren. Aanvankelijk overrompelde het nogal. Maar nu hebben we geleerd om met 70 procent bezetting de veiligheid aan boord in acht te nemen. In de cruisevaart staat de schijnwerper op je gericht. We zetten dan ook met precieze hygiëne, temperatuurmeting en eigen testpakketten een paar stappen voorwaarts om coronaproof te zijn. Op deze manier draaien we enigszins, zijn passagiers veilig en beleven hun vakantie.”

“Af en toe ervaar je ook iets moois, zoals onze nieuwbouwkapitein Tim die zag dat alles op slot ging en zei: ‘Ik kan zolang op een vrachtschip gaan varen, vind je dat goed?’ Verscheidene timmerlieden van Da-Capo verlegden eveneens hun koers naar bedrijven die handen te kort kwamen – tot de corona het weer toelaat terug te keren. Een timmerman werd tijdelijk stratenmaker. Maar laat ik niet mopperen, corona raakt ons allemaal. We kijken vooruit, samen met medewerkers.”

(foto Johan de Witte)

“Niets blijft duren, het gaat voorbij en dan moet je eens opletten hoe graag de mensen met vakantie gaan. De dag waarop we hier uitkomen is voor ons allemaal een Bevrijdingsdag!”

Zoals gebruikelijk nam Dolderman de voortstuwing voor zijn rekening met de installatie van Caterpillar-motoren. Nieuw is dat de Annika beschikt over een accupakket van 65 kWh. Het generatorbedrijf wordt hiermee ontlast.

Met name bij een kleine boegschroefmanoeuvre of voor andere kort benodigde energie. De generatoren hoeven niet te draaien, derhalve is het generatorverbruik efficiënter.

Schoner

In de praktijk draaien ze veel uren, waarvan een deel energie niet wordt afgenomen, nu wordt die opgeslagen. Het is een stap naar het elektrificeren van voortstuwing. Scylla experimenteert hiermee. Het is een halte op weg naar schoner!

Natuurlijk houdt Scylla rekening met de wensen van Phoenix. Phoenix weet dat ze het casco en de technische uitvoering beter aan Scylla kunnen overlaten. De uitvoering, indeling, kleur en aankleding gaan in overleg. Dat betekent smaakvol en met kwaliteit ingericht.

90 luxe hutten

Deze Annika heeft 90 luxe hutten voor 180 gasten. Elke hut heeft satelliet-tv, radio, telefoon, kluis en fraaie badkamer als ‘privé-oase’. Individueel regelbare airconditioning zorgt voor een comfortabele kamertemperatuur. Het Saturn- en het Orion-dek hebben een Frans balkon in elke hut.

Er is een kleine fitnessruimte om de conditie op peil te houden. In de sauna/welness is het heerlijk ontspannen. Afkoelen kan in de schaduw op het zonnedek naast het zwembad. Vanzelfsprekend is er ook een bar, lobby met receptie, internethoek, kapper, wasserij, kleine boetiek en een excursiebalie.

Natuurlijk maakt de bemanning het schip, maar Annika is er ook weer één die schittert!

 tekst: Johan de Witte
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.