- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekSail Dieptepeiling

Sail Dieptepeiling [EI van ColumBus]

- Advertentie -

Delen

In het onderzoek ‘Praktijktoepassing Sail Dieptepeiling’ wordt de mogelijkheid onderzocht van het uitwisselen en delen van specifieke informatie en het verrijken van die informatie (in dit geval over de waterdiepte). We hopen aan te tonen welke mogelijkheden en voordelen van het delen van deze diepte-informatie heeft.

Dit haalbaarheidsonderzoek is nauw verbonden met een project uit de onderzoekswereld waarbij in ICIS-verband het model is ontwikkeld voor het vastleggen van de verkregen diepte-informatie door verschillende binnenvaartschepen.
Er zijn nieuwe methoden ontwikkeld om met behulp van computers informatie te delen, te bewerken en in verbeterde vorm weer te gebruiken. Zo kunnen gebruikers elkaar helpen met betere en recentere informatie. Het onderzoek moet aantonen dat de betrouwbaarheid van gedeelde gegevens aantoonbaar zal toenemen en de schipper over recent bijgewerkte gegevens kan beschikken.
Bescherming van de informatie zal één van de aandachtspunten zijn. Maar ook wordt getoetst dat de oplossing op een aantal aspecten ook op langere termijn werkt. Met dit systeem gaat elk schip zelfstandig met zelf gepeilde en ontvangen informatie om en deelt het ‘geleerde’ met andere schepen.

Echolood
Binnenvaartschepen hebben vrijwel allemaal een diepte-echolood aan boord dat vrijwel altijd alleen lokaal (aan boord) wordt gebruikt. Door de sterk toegenomen – digitale – verbindingsmogelijkheden kunnen gegevens tussen binnenschepen worden uitgewisseld.
Niet alleen in de binnenvaart wordt hiermee geëxperimenteerd. TomTom stelt gebruikers in staat kaartmateriaal bij te werken. Dit gaat sneller en is naar verwachting efficiënter dan het op traditionele wijze bijwerken van kaarten. Dat kan ook bij vaarwegen.
Het delen van dieptepeilingsinformatie is een zeer interessant voorbeeld. Een zelfde aanpak zou in de binnenvaart kunnen voor gegevens over het weer, de golfhoogte, stroming, wachtrijen, stremmingen enzovoorts.
De Verenigde Tankrederij Groep (VT) heeft meer dan 200 mensen in dienst en 36 schepen, tot 9.100 ton laadvermogen. De VT Groep heeft zich gespecialiseerd in het bunkeren en vervoeren van zware stookolie, smeermiddelen en chemische producten, het bevrachten van schepen en fleet management voor derden.
VT is een hoog geautomatiseerd bedrijf en heeft ook haar schepen in deze lijn ingericht. VT ziet kans door een hoge mate van ICT-inrichting haar vloot optimaal te exploiteren en is vanuit dien hoofde zeer geïnteresseerd in de mogelijkheden om in de binnenvaart onderling informatie te delen en daardoor te verbeteren.

Nu wél haalbaar
Dit onderzoek wordt gedaan met grote steun vanuit de onderzoekswereld. Vanuit het ICIS-project participeren de bedrijven Thales, Almende, Technolution en Itura. Onder coördinatie en penvoerderschap van Rups en de uitwerking door die bedrijven voert VT als grote binnenvaartrederij dit haalbaarheidsonderzoek in de praktijk uit en wordt daarin gesteund door de branche (Bureau Telematica Binnenvaart). Ook Rijkswaterstaat (DVS, voorheen AVV) en Havenbedrijf Rotterdam steunen dit voorstel.
Er is grote belangstelling voor deze innovatieve toepassing. RWS heeft al eerder gedacht aan de oplossingsrichting, maar dat kwam toen niet van de grond. Dankzij nieuwe technieken is de oplossing nu wel haalbaar.

Meer informatie over het project heeft Mike Blansjaar: [email protected] of (010) 798 98 30.

ICIS

Een duurzame toekomst zonder slimme technologie is ondenkbaar. Om de concurrentiekracht van Nederland te vergroten, de kenniseconomie nu eens écht vorm te geven en tegelijkertijd maatschappelijke vraagstukken op te lossen, is meer en vooral slimmere ICT noodzakelijk.
Processen moeten sneller, beter, veiliger…maar tegelijkertijd zuiniger, schoner en goedkoper. Met mensenhanden alléén redden we dat niet. Maar ook niet uitsluitend met systemen. Het gaat om de combinatie van slimme mensen met slimme ICT. Dat vraagt om intelligente ICT-systemen, die méér kunnen (bijvoorbeeld met kunstmatige intelligentie). En die beter samenwerken, zowel onderling (machine-machine) als met mensen (mens-machine). Dat heet Interactive Collaborative Information Systems (ICIS).
ICIS is ook de naam van het onderzoeksproject dat de bouwstenen realiseert om dergelijke intelligente ICT-systemen mogelijk te maken. Bouwstenen waarvan sommige al op korte termijn bruikbaar zijn (2012), andere op middellange (rond 2020) en weer andere pas op lange termijn (circa 2030).

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -