De Rotterdamse haven maakt zich op voor een onrustige periode. Alles wijst op een hete Kerst, nu het overleg tussen werkgevers in de containersector en de vakbonden is afgebroken. Dat komt door de wilde stakingen die vrijdagavond uitbraken. Havenwerkers legden het werk neer bij ECT, Euromax en APMT. Dat was voor de werkgevers en het Havenbedrijf Rotterdam aanleiding om de lopende onderhandelingen te stoppen. Zij willen niet verder onderhandelen onder druk van acties.
De containeroverslagbedrijven op de Maasvlakte en de sjorbedrijven waren de vakbonden juist tegemoet gekomen. Gesteund door het Havenbedrijf Rotterdam boden ze FNV Havens en CNV Vakmensen afgelopen week een werkgelegenheidsgarantie van 4,5 jaar. Daarnaast was een pakket van maatregelen uitgewerkt om eventuele boventalligheid in de sector de komende jaren te voorkomen. De vakbonden hadden van hun kant de eis van een 9 jaar durende werkgarantie verlaagd naar 6 jaar.
‘Niet uit op akkoord’
Het Havenbedrijf en de werkgevers stellen dat voor de internationale klanten van de Rotterdamse haven betrouwbaarheid en rust belangrijk zijn: ‘De concurrentiepositie van de Rotterdamse haven staat in deze periode van beperkte groei onder druk. Daarom zijn werkgevers en Havenbedrijf bereid een langdurige werkgelegenheidsgarantie af te geven.’
Natuurlijk is het niet zo dat het signaal dat havenwerkers gaven (nadat zij wachtten op resultaat op 1 november, 6 november, 7 december, 8 december en 11 december) de werkelijke reden is om bij zo’n belangrijk overleg weg te lopen’, is op de site van FNV Havens te lezen.’ ‘Wij kunnen niet anders dan concluderen dat werkgevers eigenlijk niet uit waren op een akkoord dat de gevraagde werkzekerheid zou bieden aan havenwerkers in de containersector en het daarvoor benodigde geld op tafel te leggen.’
Werkgarantie tot 2020
Het voorstel van het Havenbedrijf en de werkgevers bestaat uit de volgende onderdelen:
– Een werkgelegenheidsgarantie tot 1 juli 2020 gegeven door de individuele bedrijven ECT, APMT, RWG, Matrans, ILS en Unilash. Deze garantie geldt voor medewerkers met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd per 1 januari 2015.
– De inzet van medewerkers op de nieuw te realiseren Container Exchange Route. Dit is de interne baan om containers uit te wisselen tussen de terminals op Maasvlakte 1 en 2.
– Het faciliteren van onderling in- en uitlenen van medewerkers door bedrijven.
– Behoedzaam personeelsbeleid om verdringing van vaste medewerkers te voorkomen, waarbij vacatures voornamelijk worden ingevuld door vaste havenmedewerkers.
– Uitbreiding van Senioren Haven FIT-regelingen voor een periode van 4 jaar. De uitgebreide regeling biedt toetreding per 1 juli 2016 voor de medewerkers met geboortejaar 1952-1953-1954-1955 de keuze te geven 60% te werken tegen 95% loon en 100% pensioenopbouw.
– Een bijdrage van het Havenbedrijf Rotterdam aan de kosten van deze maatregelen gericht op het handhaven van arbeidsrust in de Rotterdamse haven.
Periode vol acties
Nu het overleg is stopgezet, is de kans groot dat de vakbonden hun stakingsplannen doorzetten. FNV Havens en CNV Vakmensen leggen het eindbod van de werkgevers deze week voor aan hun leden. FNV-onderhandelaar Niek Stam zei voor de camera’s van RTV Rijnmond (foto boven) te denken dat de werknemers het bod afwijzen, waarna een ultimatum volgt. Vervolgens komt er een periode vol acties, waarschuwde Stam.
Eerder kondigden de vakbonden al aan de haven 6 dagen plat te leggen: 3 dagen in december en 3 dagen in januari.