Rijkswaterstaat laat drie multifunctionele schepen voor de Rijksrederij bouwen. De Multi Purpose Vessel 30 (MPV 30) combineert diverse functies zoals vaarwegmarkering, patrouilleren, meten en visserijonderzoek op 1 schip. Bovendien zijn de schepen duurzaam.
Het is voor het eerst dat Rijkswaterstaat met dergelijke multi-inzetbare en energiezuinige schepen gaat werken. De MPV 30 wordt uitgerust met accu’s waardoor het vaartuig in staat is om dagelijkse werkzaamheden uitsluitend op het accupakket uit te voeren. Doordat de motoren minder gebruikt worden, is het energieverbruik laag. Ook krijgen de schepen zonnepanelen voor de energievoorziening van de accommodatie van de bemanning.
De komende jaren vervangt de Rijksrederij twintig schepen uit de tachtiger jaren die aan het einde van de economische en technische levensduur zijn. De eerste drie MPV’s 30 worden door Combinatie Bijlsma Wartena B.V. in Warten en Maritiem Cluster Friesland gebouwd. De werf ontwierp de hydrodynamica van de romp zo dat er een lage weerstand in het water ontstaat, waardoor het schip nog minder energie verbruikt. Daarnaast wordt de restwarmte van motoren gebruikt voor onder andere radiatoren, boilers en dekverwarming. Bijzonder is ook dat de MPV 30 in 2 richtingen kan varen door de voortstuwing onder het schip te draaien en zij onafhankelijk van de golfhoogte hun werk kunnen blijven doen. De MPV 30 wordt ingezet op de grote binnenwateren, de Waddenzee en de Noordzee tot 30 mijl uit de Nederlandse Kust. Met de bouw van deze schepen zet Rijkswaterstaat meteen ook een nieuwe stap in het verduurzamen van de vloot. De volgende stap in het vervangen van de vloot is de vervanging van de schepen waarmee de vaarwegen worden gemarkeerd. Deze schepen worden vervangen door de MPV Midden, de aanbesteding hiervoor start naar verwachting in 2018.
Rijksrederij
De Rijksrederij beheert de schepen van onder andere Douane, Kustwacht, Ministerie van Economische Zaken en Rijkswaterstaat. Het werkgebied beslaat bijna 8000 km vaarwegen. Hoofdtaken van de schepen zijn vaarwegmarkering, patrouilleren, meten en visserijbeheer- en onderzoek. Andere taken zijn Search and Rescue (SAR) en oliebestrijding. De vloot bestaat uit 122 schepen en 270 bemanningsleden. Daarnaast geeft de Rijksrederij advies over nautische zaken en vlootmanagement. De Rijksrederij opereert sinds 2009 zelfstandig binnen Rijkswaterstaat.