- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsRijkswaterstaat handhaaft schutregime Oranjesluizen

Rijkswaterstaat handhaaft schutregime Oranjesluizen

- Advertentie -

Delen

Het beperkte schutregime bij de Oranjesluizen blijft voorlopig gehandhaafd. De wachttijden bij de Amsterdamse sluizen zijn volgens Rijkswaterstaat gemiddeld 20 tot 40 minuten. Medewerkers van Rijkswaterstaat monitoren de schutbeurten en wachttijden. Die geven geen aanleiding voor aanpassingen.

Dat kreeg Leny van Torenburg, beleidsadviseur Nautisch Technische zaken en Infrastructuur bij Koninklijke Binnenvaart Nederland, tijdens een gesprek met de Rijkswaterstaat-directie te horen. Afgesproken werd wel om rond 19 augustus opnieuw te kijken hoe het gaat. Dan is de bouwvak voorbij en is er waarschijnlijk meer scheepvaartverkeer tussen het IJ en het Buiten-IJ. Rijkswater­staat gaf ook aan elke dag te kijken wat eventueel ten gunste van de bediening kan worden gewijzigd. En KBN werd tussentijds uitgenodigd voor een extra gesprek op 12 augustus.

Minder verkeersleiders

Sinds 22 juli is de bediening van het Oranjesluizencomplex beperkt doordat een deel van het personeel van Centrale Bedienpost Schellingwoude tijdelijk is overgeplaatst naar het gemaal- en spuicomplex in IJmuiden. Door technische problemen daar gebeurt de bediening van de pompen nu niet op afstand. Met minder verkeersleiders in Schellingwoude zijn de noord- en zuidkolk van de Oranjesluizen gestremd. De middenkolk is, van 06.00 tot 22.00 uur, uitsluitend beschikbaar voor recreatievaart. De beroepsvaart kan 24/7 gebruik maken van de grotere Prins Willem-Alexandersluis. Die is verboden voor de recreatievaart. Maandag 5 augustus had Van Toorenburg in Amsterdam een gesprek met medewerkers van Rijkswaterstaat, onder wie Iris Reuselaars, directeur Scheepvaartverkeer en Watermanagement. Daarin bespraken ze de voorstellen die Van Toorenburg namens Koninklijke Binnenvaart Nederland had gedaan om de schutcapaciteit voor de beroepsvaart te vergroten en zo de wachttijden te verkorten.

“Ik had graag gezien dat de kleinere passagiersvaart in de middenkolk zou mogen meeschutten met de recreatievaart”, zegt Van Toorenburg. “Die kleinere passagiersvaart heeft natuurlijk geen enorme waterverplaatsing, ligt vrij snel stil en dat kan goed samen in de sluis. Dat zou misschien een stukje verlichting kunnen brengen.”

Een ander voorstel was om in de middenkolk ‘s morgens tussen zes en acht en ‘s avonds tussen acht en tien ook beroepsvaart te schutten. “Er is toch geen recreatievaarder die ‘s morgens om zes uur voor de kolk ligt te wachten. En ‘s avonds na acht uur varen die ook nauwelijks.”

Uit berichten en foto’s van schippers blijkt inderdaad dat de middenkolk regelmatig leeg is. Toch mag de beroepsvaart dan niet schutten.

Langere wachttijden

Diverse schippers klagen over langere wachttijden, oplopend tot twee en zelfs vier uur. Rijkswaterstaat heeft andere cijfers, gebaseerd op de monitoringsoverzichten. Van Toorenburg: “Ze monitoren dagelijks de wachttijden, en die zijn tussen de 20 en 40 minuten. Daar kan ik weinig tegen inbrengen.” Ze heeft wel gezegd dat schippers andere ervaringen hebben. “Maar dat kan ik helaas niet hard maken.’

“Dat de monitoring zo gunstig uitvalt, komt waarschijnlijk doordat het bouwvakvakantie is”, aldus Van Toorenburg. “Rijkswaterstaat blijft doorgaan met die monitoring. Ze gaan ook door met het denken over alternatieve oplossingen.”

KBN en Rijkswaterstaat hebben afgesproken weer samen te komen. “Op 19 augustus is de bouwvak in alle regio’s ten einde. Ik denk, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, dat die wachttijden er dan heel anders uitzien. Dan gaan we samen nog een keer kijken. Naar de wachttijden en naar onze voorstellen,” zo spraken zij af.

Delen

- Advertentie -

Meer

1 reactie

  1. Wat kunnen de hoog opgeleiden van rijkswaterstaat toch een onzin verspreiden ze liegen dat ze barsten. We gaan dit we gaan dat we doen gewoon niks.het vol proppen van de grote sluis duurt al veel langer.rondje wachten is al 2 uur.doe het personeel van de rws boten op de sluis .scheelt ook een hoop uitstoot.is daar niemand met verstand.dus de gene die op knop middensluis drukt kan niet op knop noordersluis drukken.ik word witheet van die onzin van rijkswaterstaat

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -