- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsPro Dutch Racing naar Finland

Pro Dutch Racing naar Finland

- Advertentie -

Delen

Dit weekend komt Robert Joosten met zijn Camaro in actie in de derde ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing. Vandaag tot en met zondag 7 juli wordt geraced in het Finse Alastaro. Op deze baan was Pro Dutch Racing in het verleden al succesvol, maar Alastaro staat ook bekend om zijn wisselvallige karakter. Het ene jaar is de baan snel, terwijl het jaar daarop grip soms ver te zoeken is. 

In het spoor
Met een achtste kwalificatiepositie en drie opeenvolgende runs in de 6,1 seconden kreeg Pro Dutch Racing tijdens de Sweden Internationals half juni de weg naar de top weer te pakken. “Het probleem waardoor de Camaro niet recht wilde blijven hebben we gevonden en opgelost. De volgende runs waren meteen allemaal in de 6,1 seconden en daarbij bleef de auto keurig in het spoor en reageerde perfect op de wijzigingen in de set-up”, aldus Robert Joosten terugkijkend op een voor het team leerzame tweede ronde van het FIA Europees Kampioenschap.

 

Na de aftrap op Santa Pod was het fraaie dragrace-complex van Tierp Arena, een kleine honderd kilometer boven Stockholm, de tweede stop voor de deelnemers aan het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing. De Pro Modified klasse kent traditioneel in Scandinavië veel en uiterst snelle deelnemers en met 25 inschrijvers beloofde de kwalificatie voor de Sweden Internationals al een strijd op zich te worden.

Alle zeilen bijzetten
De eerste kwalificatiedag verliep voor Pro Dutch Racing uiterst teleurstellend. Terwijl de ’70 Camaro tijdens de test in het Amerikaanse Valdosta keer op keer keurig recht ging, leek de auto in de eerste twee runs op Tierp Arena een eigen leven te leiden. In de eerste run trok de auto bij de burn out al scheef en verliep de start niet lekker, terwijl bij de tweede run Robert Joosten na de finish in de problemen kwam en alle zeilen moest bijzetten om niet de muur te raken. “De auto begon te stuiteren en stond opeens helemaal dwars”, aldus een verbaasde Pro Dutch Racing-piloot na de run.
’s Avonds werd na uitgebreid onderzoek de oorzaak van het stabiliteitsprobleem gevonden. “De sway bar zat vast. Deze anti-roll bar voorkomt teveel zijdelings overhellen van de auto. Bij het inveren bleef de sway bar echter ingedrukt staan en trok de auto dus juist nog meer die kant op”, aldus Joosten de volgende dag, opgelucht dat het probleem gevonden en opgelost was. Het resultaat was meteen duidelijk want in de eerste kwalificatierun op zaterdagochtend ging de Pro Dutch Camaro keurig recht richting de finish en stond er een tijd van 6,18 seconden op het scorebord. Op de startlijn was de ontlading bij de crew enorm. Het probleem was echt opgelost en vanaf nu kon er weer vooruit worden gekeken.
Dat Pro Dutch Racing op de juiste weg was, toonde de vierde en laatste kwalificatierun op zaterdagmiddag. Als een streep legde Joosten de kwartmijl af en met 6,11 seconden stond er de snelste tijd op de klokken die de Pro Dutch Camaro tot op heden in Europa gereden had. Het team had duidelijk zijn racewagen weer terug en met een achtste kwalificatieplaats in een veld van 25 deelnemers stond Joosten er keurig bij.

Veel geleerd
In de achtste finales van de eliminaties moest de Pro Dutch Camaro het op zondag opnemen tegen Anders Nilsson, nummer negen uit de kwalificaties. Bij de start rolde de Camaro echter iets naar voren en trok een rood licht. Uiteraard heerste er teleurstelling over deze uitschakeling, maar met 6,16 seconden stond er voor de derde keer op rij een 6,1 seconden op het scorebord en was de Camaro opnieuw keurig in het rechte spoor gebleven.
“Natuurlijk wil je in de eliminaties verder komen, winnen is uiteindelijk ons doel. Maar zodra ik op de two-step ga, kruipt de auto iets naar voren. Omdat ik toch al scherp in stage sta, heb je dan zo een rood licht. Het is in Amerika bij het testen ook al een paar keer gebeurd. Het is iets wat we op kunnen lossen, dus dat gaan we nu als eerste doen. Het belangrijkste van dit weekend is echter dat we veel geleerd hebben en het probleem met de sway bar is opgelost. De auto gaat nu weer recht en reageert precies op de aanpassingen die we doen.”
“Drie keer achter elkaar een 6,1 seconden zegt wat dat betreft genoeg. De auto geeft nu weer vertrouwen; we hebben weer een echte raceauto waar we mee vooruit kunnen kijken. We hebben alleen nog maar met een hele tamme afstelling gereden en kunnen nu stapje voor stapje sneller gaan. Er zit nog zoveel in deze combinatie.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -