Over de gehele linie maken transportondernemers zich steeds meer zorgen over het tekort aan arbeidskrachten. Het is inmiddels de belangrijkste belemmering voor groei. Ruim 21 procent van de ondernemers in de transportsector geeft aan dat zij te weinig personeel hebben. Dat staat in De Staat van Transport, de periodieke marktanalyse van het Economisch Bureau van ABN AMRO dat 1 maart verscheen.

Het wegvervoer en de binnenvaart hebben de grootste problemen. 27,4 procent van de wegvervoerders geeft aan dat zij een tekort aan werknemers hebben. Dit komt door de snelle groei van de Nederlandse economie. “Ook binnenvaartondernemers geven steeds vaker aan dat zij moeite hebben om goed personeel te vinden”, schrijven de economen van ABN AMRO. 15,3 procent van de binnenvaartondernemers heeft daar moeite mee. Dat is wel minder dan in het derde kwartaal van 2017. “De binnenvaart heeft naast economische groei ook te maken met vergrijzing.”

 

Positief gestemd

Over het algemeen zijn ondernemers in de transportbranche positief gestemd. Alle branches profiteren van de economische groei. In 2017 daalde het aantal faillissementen flink, met 18 procent. In totaal gingen er dat jaar 196 transportbedrijven failliet. Het aantal faillissementen daalt sinds eind 2013.

De meeste faillissementen waren te zien in het goederenwegvervoer. In 2017 gingen 83 wegvervoerders failliet. In het spoorvervoer ging één bedrijf failliet. In de binnenvaart viel het doek voor twee bedrijven. In 2016 waren dat er nog vier.

 

Waterstand

De binnenvaart eindigde het jaar in het vierde kwartaal op de valreep nog in positieve cijfers. Het binnenvaartvolume steeg over heel 2017 met 0,9 procent. Die stijging is te danken aan dat goede vierde kwartaal. Toen steeg het vervoerde volume door de binnenvaart met 5,6 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. In de eerste drie kwartalen was nog een daling van 0,6 procent te zien gegeven.

Het grote verschil was dat er voldoende water was. Daardoor konden schepen meer lading vervoeren. “Normaliter zorgt dit voor prijsdruk, maar door de grote vraag is dit op dit moment niet het geval. De hoge economische groei zorgt er daarom voor dat de omzet van binnenvaartondernemers ook flink kan stijgen”, aldus ABN AMRO.

 

Minder binnenlands, minder bulk

Er werd in 2017 minder binnenlands (-0,4 procent) en minder droge bulk (-0,3 procent) vervoerd. In het vierde kwartaal werd maar liefst 6,2 procent meer droge bulk vervoerd, maar dat kon de rest van het jaar niet goedmaken. Vooral het vervoer van kolen daalde. Er werd in 2017 iets meer natte bulk vervoerd: 0,6 procent.

“Net als in de Rotterdamse haven blijft containervervoer het goed doen. Het vervoerde volume met containers steeg in 2017 met 6,4 procent. Droge bulk wordt steeds vaker in containers vervoerd, waardoor in de toekomst het containervervoer verder kan stijgen ten kosten van het vervoer van droge bulk.”

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.