Zoals Pieter Struijs en Roland Kortenhorst vorig jaar bij het CBRB-jaardiner hadden voorspeld, zullen dit najaar CBRB en BBU gezamenlijk hun jaarvergadering houden. Deze zomer zijn beide partijen zo dicht bij elkaar gekomen dat een ‘onderhandelaarsakkoord’ kon worden gesloten. Het zijn uiteindelijk de leden die moeten instemmen, maar er is zeker al sprake van een doorbraak.
Zo is overeenstemming over de structuur van de nieuwe vereniging Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN). Het organigram van die vereniging is nu helder: Er zijn twee sectoren: infra enerzijds en vervoer en logistiek anderzijds. Die eerste is in feite het bestaande Koninklijke Schuttevaer (KS, in het organigram wordt nog het oude, herkenbare KSV gebruikt), waarvan het bestuur dan zal opereren als het sectorbestuur infra. KS heeft zich aangesloten bij het onderhandelaarsakkoord tussen CBRB en BBU.
De sector vervoer en logistiek kent twee geledingen (vervoerders en logistieke ondernemers) met een bestuur, die een gezamenlijk sectorbestuur hebben. Beide sectorbesturen worden voorgezeten door de voorzitter van BLN, die ook voorzitter is van het algemeen bestuur, waarin twee vertegenwoordigers van vervoerders zitting hebben, twee van logistieke ondernemers, twee van KS en twee ‘externen’ die moeten beschikken over ‘complementaire vaardigheden’.
Boven het bestuur bevindt zich de ledenvergadering van BLN. Deze structuur moet al per 1 januari 2013 in werking treden. De huidige organisaties blijven bestaan, ook omdat ze werkgever zijn van het personeel dat er werkt. De uitvoeringsorganisaties BVB, BTB, EICB en OCB worden geïntegreerd in BLN. De drie directeuren van de organisaties hebben opdracht een bouwcommissie voor te bereiden, die de praktische invulling (contributies, personeel, etc.) moet voorbereiden. Verwacht wordt dat op korte termijn een integratieconvenant kan worden getekend.