Een opsteker voor de binnenvaart: de commissie voor rijksuitgaven in de Duitse Bondsdag heeft de omstreden hervorming van de Wasser- en Schifffahrtsverwaltung (WSV) stopgezet. Een onderdeel van die geplande herstructurering was de nieuwe vaarwegencategorisering van verkeersminister Ramsauer. Het Duitse verkeersministerie was van plan om de komende jaren alleen nog te investeren in vaarwegen waarover nu al veel vervoerd wordt.
Maar de commissie voor Rijksuitgaven houdt deze plannen nu tegen. Verkeersminister Ramsauer moet de categorisering van de vaarwegen loskoppelen van de WSV-hervorming én wetenschappelijk onderbouwen.
Opgelucht
De Duitse binnenvaartorganisatie BDB reageert opgelucht. De bond was de afgelopen maanden fel van leer getrokken tegen de plannen van het verkeersministerie. Tijdens het BDB-congres afgelopen maandag in Berlijn gaf BDB-president dr. Jagers duidelijk te verstaan dat de binnenvaart het niet eens is met die aanpak. De hervorming van de WSV vereist volgens de BDB helemaal niet dat je ook vastlegt welke vaarwegen de komende jaren al dan niet worden uitgebouwd.
Verkeersminister Ramsauer lichtte maandag tijdens het BDB-congres zijn plannen toe maar kreeg weinig bijval van de aanwezigen. (foto Sarah De Preter)
“Goed uitgebouwde en onderhouden vaarwegen zijn een voorwaarde om ook in de toekomst een sterke industrienatie te blijven”, aldus dr. Jaegers tijdens het BDB-congres. “Ook wij begrijpen dat er spaarzaam met geld moet worden omgegaan en dat men de middelen daar moet inzetten waar ze het meeste effect hebben. Maar het degraderen van bepaalde netwerkonderdelen tot tweederangs vaarwegen na een blik in de glazen bol kán niet. Net als straten moeten ook vaarwegen onderhouden worden. Alleen heb je op de vaarwegen vaak geen omleidingroutes: als er één sluis uitvalt, ligt de hele binnenvaart stil.”
Betrouwbaarheid komt in het gedrag
Dr. Jaegers kreeg bijval van andere internationale binnenvaartvertegenwoordigers. Zo wees Martin van Dijk (Koninklijke Schuttevaer) minister Ramsauer op diens verantwoordelijkheid: “De betrouwbaarheid van de binnenvaart komt in het gedrang.”
De Duitse binnenvaartvertegenwoordigers bekritiseerden onder meer dat het ministerie zijn plannen helemaal niet wetenschappelijk heeft onderbouwd. Zo ziet nu ook de commissie voor rijksuitgaven het. “Het verkeersministerie moet investeringsbeslissingen treffen op basis van transportmodus-overstijgend economisch onderzoek”, aldus de commissie.
Dit proces zal begeleid worden door de commissie verkeer in de Duitse Bondsdag. Die peilt eind juni de mening van sectorvertegenwoordigers tijdens een hoorzitting.