De wereldwijde olieprijzen hebben afgelopen week hun stijgende trend afgebroken. De benchmarks consolideerden rond hetzelfde niveau waarmee ze de week hadden geopend. Brent Crude sloot de week nog 0,2 procent hoger af en eindigde op $86,41 per vat. West Texas Intermediate sloot de week na een verlies van 0,2 procent af op $80 per vat. Voor de maand juni lieten beide benchmarks wel een stijging zien: 6 procent.
Een van de hoofdoorzaken van de stagnering is de daling van de vraag naar olie in Amerika. Ondanks het zomerseizoen viel de vraag van de eindverbruiker terug naar het laagste punt sinds februari, terwijl de olieproductie in de VS verder toenam. Ondanks de gestegen productie daalde het aantal actieve boorinstallaties afgelopen week verder: naar een totaal van 479 (zes minder). Dat is het laagste niveau sinds december 2021.
Toch vonden de prijzen ook enige opwaartse steun afgelopen week. Een mogelijke renteverlaging van de Federal Reserve zou een toename van de vraag naar olie kunnen veroorzaken. Een lagere rente maakt geld lenen goedkoper en stimuleert de economie doordat de consument gemakkelijker geld kan uitgeven. De verwachting is hierdoor dan ook dat een mogelijke renteverlaging voor een verdere opwaartse beweging van de prijzen kan zorgen.
ARA
De vrachttarieven in het ARA-gebied zijn in vergelijking met voorgaande week minimaal veranderd. Oplopende vertragingen zorgden voor een krappere markt. Desondanks kon de huidige vrije scheepscapaciteit de vraag opvangen.
Doordat de maand op vrijdag afliep, hielden de meeste marktspelers zich bezig met hun contractuele verplichtingen. Op maandag 1 juli is in Nederland officieel het ontgassingsverbod ingegaan. Mede door deze verandering in de markt hielden marktspelers een afwachtende houding aan doordat ze hun vloot correct wilden voorbereiden op de aankomende regeling.
Rijn
Op de Rijn zijn de vrachttarieven, op weekbasis, eveneens vrijwel gelijk gebleven. De globale markt is in een backwardation gekomen, wat het importeren van olie duurder maakt. Hierdoor maken marktspelers gebruik van goedkoper product uit binnenlandse raffinaderijen, om aan de vraag te voldoen.
Aanhoudende en oplopende wachttijden in het ARA-gebied maken het importeren van olie eveneens minder aantrekkelijk. Mede hierdoor is het aantal binnenlandse reizen in Duitsland en van Duitsland naar Zwitserland toegenomen.
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 1 juli 2024
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | €2,64 | €2,40 | €2,85 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €3,60 | €3,40 | €3,85 |
Antwerpen-Amsterdam | €4,63 | €4,40 | €4,85 |
Vlissingen-Antwerpen | €4,18 | €4,00 | €4,50 |
Vlissingen-Rotterdam | €4,70 | €4,20 | €4,90 |
Vlissingen-Amsterdam | €5,42 | €5,20 | €5,80 |
Gent-Vlissingen | €4,10 | €4,00 | €4,70 |
Gent-Antwerpen | €4,45 | €4,30 | €4,50 |
Gent-Rotterdam | €5,00 | €5,00 | €5,25 |
Gent-Amsterdam | €5,74 | €5,55 | €6,00 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
Duisburg | €8,75 | €8,25 | €9,25 |
Dortmund | €12,00 | €12,00 | – |
Keulen | €11,50 | €11,00 | €12,00 |
Koblenz | €14,21 | €14,21 | – |
Frankfurt | €16,50 | €16,50 | – |
Mannheim | €16,88 | €16,38 | €17,38 |
Karlsruhe | €17,50 | €17,00 | €18,00 |
Straatsburg | €19,60 | €19,10 | €20,10 |
Bazel EUR | €21,97 | €21,47 | €22,47 |
Bazel CHF | €21,08 | €20,58 | €21,58 |