ESS&SA heeft als eerste Nederlands privaat maritiem beveiligingsbedrijf het ISO/PAS 28007 certificaat behaald. Wereldwijd bezit slechts een handvol ondernemingen dat.
In de relatief jonge branche van private maritieme beveiliging op koopvaardijschepen is volgens ESS&SA internationaal lange tijd sprake geweest van versnipperde regulering. Om daar een einde aan te maken werkte ESS&SA twee jaar lang mee aan de ontwikkeling van de nieuwe standaard ISO/PAS 28007. Dat is een systeem voor kwaliteits- en risicomanagement, speciaal gericht op private maritieme beveiligingsbedrijven (PMSCs).
Het Amsterdamse bedrijf ziet dit als een belangrijke ontwikkeling voor de private beveiligingsindustrie, want op dit moment garandeert alleen het ISO/PAS 28007 proces een waterdicht systeem voor gecontroleerde en kwalitatief sterke beveiliging van koopvaardijschepen.
Beveiligers van ESS&SA aan boord van een schip.
Nog geen wetgeving
Met name voor Nederland is deze standaard belangrijk, vindt ESS&SA. Als enige vlaggenstaat binnen de Europese Unie heeft Nederland nog geen wetgeving voor het toestaan of reguleren van private maritieme beveiliging in de strijd tegen piraterij. Nieuwe wetgeving is in de maak, maar zal waarschijnlijk pas in 2015 in werking treden.
Rederijen hebben ondertussen behoefte aan een tussenoplossing, zodat zeevarenden onder Nederlandse vlag niet meer onbeschermd langs de Somalische kust hoeven te varen. De ISO/PAS 28007 standaard is te gebruiken als tussenoplossing omdat het hele systeem zorgt voor een gecontroleerde aanpak en uitvoering van maritieme beveiliging.
Juridisch kader
‘Wij zijn verheugd dat wij als Nederlands bedrijf, nog tijdens het in Nederland lopende proces omtrent de ontwikkeling van een juridisch kader voor private maritieme beveiliging, ons alvast kunnen aansluiten bij de internationale top. Middels deze certificering bewijst ESS&SA een toonaangevend bedrijf te zijn’, zegt CEO Djavan Romney.
‘Opererend in een voormalig grijs gebied heeft ESS&SA zich altijd proactief ingezet om te voldoen aan de hoogste internationale standaarden en de ontwikkeling van belangrijke wet- en regelgeving te stimuleren. Wij steunen de huidige Nederlandse ontwikkeling van wetgeving voor maritieme private beveiliging en hopen hierin, met deze certificering op zak, een voorbeeld voor de industrie en raadgever te kunnen zijn voor alle betrokken partijen.’
Rapportage
Het enige element dat nog toegevoegd dient te worden, is een rapportageproces aan de Nederlandse overheid. Bijvoorbeeld aan het ministerie van Veiligheid en Justitie als er een incident met piraten plaatsvindt aan boord. Een dergelijke rapportage maakt het systeem sluitend voor de Nederlands gevlagde schepen.
ESS&SA probeert samen met reders die onder Nederlandse vlag varen de Nederlandse overheid te overtuigen dat een tussenoplossing binnen handbereik ligt. En dat het bedrijf als ISO/PAS 28007 geaccrediteerd bedrijf de zeevarenden op de Nederlandse schepen optimaal kan beschermen in de gevaarlijke wateren rondom Somalië.