Rijkswaterstaat werkt aan de verruiming van bocht Steyl in de Maas, benedenstrooms van sluiscomplex Belfeld. Door graafwerkzaamheden is in de toch al krappe bocht tijdelijk minder ruimte. Vanaf 29 september dienen passerende schepen zich daarom te melden en hun vaarsnelheid aan te passen. De veiligheidsmaatregelen gelden tot eind november.
De werkzaamheden bij Steyl zijn onderdeel van het project Maasroute van de Maaswerken. (foto RWS)
Langs de Maas zijn borden geplaatst om de scheepvaart te attenderen op de werkzaamheden en op de meldplicht. Het meest kritische punt qua vaarwegbreedte en zichtlengte voor de scheepvaart ligt bovenstrooms bij het begin van de bochtverruiming over een lengte van circa 225 meter. Op dit punt duren de baggerwerkzaamheden circa een week. Daarbij zorgt Rijkswaterstaat voor scheepvaartbegeleiding. Daarna wordt bekeken of de begeleiding langer wenselijk is.
Breder en dieper
Bocht Steyl is een van de krapste bochten in de scheepvaartroute van de Maas. Grotere schepen kunnen hier moeilijk manoeuvreren, zeker als er veel waterafvoer is.
De binnenbocht wordt met maximaal 40 meter verbreed en de vaarweg wordt verdiept van 4,70 naar 5,20 meter. Eind dit jaar is de bochtverruiming gereed.
Maasroute
De werkzaamheden bij Steyl zijn onderdeel van het project Maasroute van de Maaswerken. De vaarroute tussen Weurt en Maastricht wordt geschikt gemaakt voor 2-baksduwvaart (190 x 11,40 meter en met een diepgang van 3,50 meter).
Om deze grotere schepen toe te kunnen laten moet Rijkswaterstaat onder meer de rivierbedding verdiepen, bochten verruimen, bruggen verhogen, het Julianakanaal verbreden en sluizen aanleggen en verlengen. Het project wordt medegefinancierd door de Europese Unie (TEN-T-subsidie).