Vijf bedrijven zullen in Belgisch Limburg samen jaarlijks meer dan 13.000 containers over het water in plaats van over de weg (laten) transporteren. De betrokken bedrijven zijn Scania Parts Logistics (Opglabbeek), H.Essers (Genk), Bose (Tongeren), Konings (Zonhoven) en Punch Powertrain (Sint-Truiden). Het is een van de twee projecten van POM Limburg die de efficiënte van Limburgse logistieke bedrijven moeten verhogen en de files op de E313 moeten verminderen.
Om de files te bestrijden wil POM Limburg goederenstromen bundelen goederen van de weg naar het water overhevelen.
Gedeputeerde Marc Vandeput, die tevens voorzitter is van Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Limburg, zegt: ‘Samen met de Limburgse bedrijven zetten wij sterk in op de omschakeling van goederenvervoer over de weg naar de binnenvaart.” Een gemeenschappelijke trailerparking voor Limburgse transportbedrijven in het Antwerpse havengebied is het andere POM-project. Bij elkaar moeten de projecten jaarlijks zorgen voor 660 kilometer minder file op de E313 tussen Limburg en Antwerpen.
Modal shift
Om de concurrentiekracht van de Limburgse logistieke bedrijven te verhogen, werkt POM Limburg aan projecten rond innovatie, arbeidsmarkt, ruimte en infrastructuur, het bundelen van goederenstromen en de modal shift van goederenvervoer over de weg naar de binnenvaart en het spoor.
Vandeput: “Door de modale verschuiving van deze 13.000 containers worden er jaarlijks minimaal 6.550 vrachtwagenritten van of naar Antwerpen vermeden. Dit komt overeen met 120 kilometer file op de as Antwerpen-Limburg en een reductie van de CO2-uitstoot met 1.600 ton. De besparingen bij de bedrijven in kwestie bedragen meerdere honderdduizenden euro’s!’
Hans Thijs, Gedeputeerde Marc Vandeput en Roel Smets van vervoerdersvereniging VVL Febetra.
Scania Parts Logistics
Scania Parts Logistics is inmiddels al begonnen met het vervoer van zijn containers via de binnenvaart. De andere vier bedrijven zullen snel volgen. Hans Thijs, Manager Demand Chain Management, legt uit: ‘Wij hebben ons potentieel voor een modal shift laten onderzoeken door een externe expert en de resultaten die daaruit naar voren kwamen op het gebied van kostprijsreductie en milieu-impact, zijn meer dan aantrekkelijk genoeg om de waterweg ook effectief te gaan gebruiken. ‘
‘Voorlopig doen we dat met de containers die richting Brazilië gaan, onze belangrijkste overzeese bestemming. Met dit project willen we te weten komen of een structurele shift voor bepaalde goederenstromen haalbaar is of wat de juiste mix kan zijn tussen wegvervoer en binnenvaart. Indien we al onze overzeese transporten op het binnenschip zouden zetten, zouden de besparingen zeker interessant kunnen zijn. Per container zouden we tussen 40 en 50 procent minder CO2 uitstoten.”