De Inspectie SZW heeft bij 101 van de 115 geïnspecteerde scheepsbouw- en reparatiewerven overtredingen geconstateerd. De meeste overtredingen hadden te maken met een onveilige werkomgeving, aldus de inspectiedienst deze week in een persbericht. Die voegt eraan toe dat ze risicogericht, zodat het beeld niet representatief is voor de hele sector.
Minder overtredingen en minder ernstig
De inspecties vonden overigens al plaats in 2013. Ook in 2008 zijn in de sector inspecties geweest. Bij 41 bedrijven is zowel in 2008 als in 2013 gecontroleerd, waarbij bij 39 bedrijven weer overtredingen zijn geconstateerd.
De Inspectie constateert dat het totale aantal overtredingen in 2013 lager lag dan in 2008. Ook de ernst van de overtredingen was in 2013 minder groot dan in 2008. Weliswaar laten de resultaten een lichte verbetering in de sector zien, maar volgens de Inspectie SZW is ‘er nog een flinke verbeterslag nodig’. Met de scheepsbouw heeft de Inspectie afgesproken dat de sector actiever de bedrijven gaat informeren en stimuleren om de arbeidsomstandigheden te verbeteren.
Veilig werken in besloten ruimtes
Veel overtredingen hebben te maken met het niet voldoende veilig werken in ruimtes met gevaar voor verstikking, bedwelming, vergiftiging of brand. ‘Het gaat dan vooral om het niet of verkeerd uitvoeren van metingen, die noodzakelijk zijn om te bepalen of men de ruimte veilig kan betreden. Maar ook is er onvoldoende aandacht voor valgevaar, het werken met gevaarlijke stoffen en het veilig werken met machines en arbeidsmiddelen.’
Stilgelegd
Bij één bedrijf is het werk direct stil gelegd en een boete opgemaakt omdat er sprake was van ernstig valgevaar voor de werknemers die op een schip aan het werk waren. Bij vijftien andere werven werden bepaalde werkzaamheden tijdelijk stilgelegd. Ook hier betroffen de overtredingen vooral valgevaar en het werken met machines die onvoldoende waren afgeschermd.
Werven die eerder overtredingen hadden worden momenteel bezocht voor een herinspectie.
Betere prestaties
Netherlands Maritime Technology stelt dat veiligheid en gezondheid op scheepswerven hoge prioriteit moeten hebben en ondersteunt haar leden bij verbeterprocessen. ‘Uit de inspecties uitgevoerd in 2008 bleek dat er op veel werven verbeteringen nodig waren. Dat was voor scheepswerven een stimulans om verbetertrajecten uit te voeren. Deelname aan het programma “5 x Beter, werken is gezond” en het opstellen van een Arbo praktijkboek hebben geleid tot betere prestaties.’
‘Uit de resultaten van de inspectie in 2013 komt echter naar voren dat de verbetering nog onvoldoende is. De cijfers van beide inspecties zijn niet zonder meer met elkaar te vergelijken. De inspectie in 2013 is selectief geweest. Scheepswerven die in 2008 goed scoorden, zijn nu niet geïnspecteerd, wat het totaalbeeld negatief beïnvloedt.’
Week van veilig en gezond werken
Netherlands Maritime Technology heeft met SZW afgesproken dat er meer aandacht wordt gegeven aan het stimuleren van bedrijven om te werken aan een veilig en gezond werkklimaat. ‘Dat betreft voornamelijk het werken in besloten ruimten en verminderen van valgevaar. Het Arbo praktijkboek wordt geactualiseerd en ingezet in een voorlichtingscampagne. Deze campagne start in 2015 en wordt in samenwerking met de sociale partners gerealiseerd. Jaarlijks krijgt dit onderwerp ook bijzondere aandacht tijdens de “Week van veilig en gezond werken”.’