De transport- en logistieksector heeft een sterk half jaar achter de rug. Hiermee is een goede stap in de richting van volumeherstel gezet. Dat schrijft ING Economisch Bureau in zijn Kwartaalbericht Transport en Logistiek. Maar, waarschuwen de economen: “Achterblijvende vrachtprijzen zorgen er echter voor dat financieel herstel nog ver weg is. Ook is de forse opleving tijdelijk en zal de opgaande lijn door voltooiing van voorraadopbouw in de rest van het jaar gaan vertragen.”
Het zijn vooral Rotterdam en Schiphol die profiteren van het herstel. “Tot in de zomer van dit jaar hebben de Nederlandse mainports een indrukwekkende groei laten zien. Het fundament onder het herstel is in de loop van het jaar duidelijk steviger geworden. Toch is het waken voor overmoed en te hoog gespannen verwachtingen. Zo raakt het voorraadeffect richting het einde van dit jaar uitgewerkt en slaat de overheidsstimulering in een groot aantal (Europese) landen noodgedwongen om in (forse) bezuiniging.”
Onvoldoende voor financieel herstel
Hoewel het vervoersvolume groeit, zijn de vrachttarieven nog niet merkbaar omhoog gegaan. “En dan te bedenken dat deze van een bodemniveau komen en hier nog heel wat goed te maken is.”
De tarieven in het lucht- en het zeevervoer zijn “stevig opgeveerd”, aldus ING Bank, maar in het wegtransport en de binnenvaart blijven ze “duidelijk achter bij het gemiddelde”. Dat zou onder meer te wijten zijn aan de kleinschaligheidvan de marktpartijen, waardoor de onderhandelingspositie zwak is. “Ook wordt er nog geworsteld met de beladingsgraad en daarmee de productiviteit.”
“Wel wordt ook hier sinds het tweede kwartaal enige verbetering gesignaleerd. Al met al blijft dit onvoldoende om ook financieel aan herstel te werken en is er wat dit betreft nog een lange weg te gaan”, voorspellen de economen.
Voorraden
Het economisch herstel is vooral merkbaar in een sterke opleving van het (bulk)vervoer van industriële basismaterialen over zee, zoals ertsen, chemicaliën en (minerale) brandstoffen. “Deze voorraden werden vanaf eind 2008 (beginfase recessie) afgebouwd en grotendeels in de eerste helft van dit jaar weer opgebouwd.”
“Wanneer verschillende schakels van de keten besluiten tot aanvulling heeft dit een versterkend effect. Dit was te merken in de Rotterdamse haven en op Schiphol. Ruwe basismaterialen zijn vaak bestemd voor doorvoer naar Duitsland. Zo hebben bedrijven als staalfabrikant Thyssen Krupp en chemiebedrijf BASF de productiecapaciteit dit jaar weer flink opgevoerd. Hier heeft de binnenvaart
van kunnen profiteren.”
Binnenvaartmarkt blijft verstoord
“De opleving van de industrie en het daarmee verbonden vervoer van basismaterialen heeft ook voor de binnenvaart enige verlichting gebracht, al is mede door een korting op de tarieven ook een flink deel hiervan weggelekt naar het spoorvervoer.”
Verreweg de meeste schepen hebben weer werk, al houdt de bezettingsgraad nog niet over, weten de ING-onderzoekers. “Tot dusver is de gevreesde faillissementsgolf uitgebleven, maar is de vermogenspositie nog altijd nijpend. De pijn zit ook hier bij de vrachttarieven. Er is immers nog geen sprake van een zodanig evenwicht dat de prijzen kunnen herstellen. Bovendien is dit door de versnipperde sector tegenover de grote opdrachtgevers moeilijk af te dwingen. Daarnaast wordt met eerder bestelde nieuwe schepen ook dit jaar nog capaciteit aan de vloot toegevoegd.”
Dat ook de industriële voorraadaanvulling de marktsituatie nauwelijks kan verbeteren, is een teken dat de onbalans in de binnenvaart nog altijd groot is, concludeert ING Economisch Bureau.