Breaking news: Romeinse Centurions gearresteerd. Bij het Colosseum in Rome lopen als Romeinse honderdmannen verkleedde mannetjes met wie de toeristen op de foto kunnen, tegen betaling. Omdat ze met hun houten zwaarden af en toe agressief werden als ze niet genoeg fooi kregen of tegen nieuwe werkloze Romeinen die ook met zo’n pakje aan toeristen kwamen strikken, greep de politie in. Om de Centurions op heterdaad te betrappen ook verkleed als Romeinse soldaten. Wat een tafereel moet die arrestatie zijn geweest. Als die Romeinen nou net zo heetgebakerd waren geweest als die ondeugende Londenaren, had van dat Colosseum weinig meer dan een ruïne gerest. Donkere rookwolken boven Londen zoals we dat sinds ‘The Blitz’ niet meer hadden gezien. In Engeland communiceerden deze arme jongeren via en de sociale media op hun smartphones. Het hoogste dat ze denken te bereiken is het opblazen van een politiebureau. Ik vind het maar gek dat als je niet lekker in je vel zit, je dat afreageert op de politie. In Nederland hebben we daar ook een handje van. Kijk maar naar de krakersrellen en ik durf het bijna niet te noemen, maar in ‘88 en in ‘93 stonden de schippers net zo goed tegenover de ME alsof de politie had besloten de toerbeurt af te schaffen. En die ME’ers waren niet eens vermomd als schippers.
Gelukkig kwam het meest opvallende goede nieuws natuurlijk weer uit de binnenvaart. Wat nu op de voorkant van deze krant staat, kon best eens een doorbraak betekenen. Al begin negentiger jaren werd het duidelijk dat containers weliswaar een fantastische toekomst voor de binnenvaart betekenden, maar dat de beer pas echt los zou zijn als de markt van het continentale vervoer kon worden getoucheerd. Alleen de Nederlandse markt van continentale goederenstromen is al zeker vijf keer zo groot als die van de maritieme containers. Alleen gaat dat op pallets in trailers die door trucks worden rondgereden tussen duizenden A’tjes en honderdduizenden B’tjes. 20 jaar later valt het kwartje bij verladers. Daarmee heb je niet direct de Jackpot, maar als je een beetje ‘out of the box’ denkt, kun je wel degelijk het schip inzetten voor vervoer tussen talrijke plaatsen op het land. Alleen moeten de goederen dan wel ‘into the box’, want containers laten zich zo lekker intermodaal vervoeren. Heeft de binnenvaart hier 20 jaar op zitten wachten? Nee, natuurlijk niet. Hier is 20 jaar aan gewerkt en nu die deur bij de verladers op een kier is gezet, gaan we ervoor knokken om hem wijd open te trekken. Ik weet nog wel een paar houten zwaarden.
Het kwartje is gevallen [Steken onder water]
Delen
Meer