Zowel het grensoverschrijdend als het binnenlands vervoer steeg in 2015 met ongeveer 1,3 procent. Gemeten naar een langere periode blijkt dat het grensoverschrijdend vervoer veel harder groeit: met een toename van bijna 30 procent sinds 2000 is het zowat 10 keer harder gegroeid dan het vervoer binnen Nederland (3 procent). Dat blikt uit cijfers van het CBS.
“Het verschil in groei weerspiegelt de ontwikkeling van de internationale handel versus die van de binnenlandse bestedingen. Zo is sinds 2000 de export van goederen ruim anderhalf keer zo groot geworden, terwijl huishoudens maar 2 procent meer goederen aanschaften.” Dat schrijft het Centraal Bureau voor de Statistiek in Transport en Mobiliteit 2016.
De omvang van het totale goederenvervoer in Nederland is in 2015 gestegen naar een recordhoogte van 1,64 miljard ton. Het grootste deel van de vervoerde goederen kwam uit (565 miljoen ton) of ging (445 miljoen ton) naar het buitenland.
Zeevaart is grootste groeier
Het grootste deel van het grensoverschrijdend vervoer, bijna 59 procent, ging per zeeschip. In 2015 nam het vervoer door zeevaart toe met 23 miljoen ton tot 594 miljoen ton.
In het overzeese vervoer zit het leeuwendeel van de groei sinds 2000. Binnenvaartschepen en vrachtwagens hebben daardoor aandeel verloren. De binnenvaart was vorig jaar nog goed voor 20 procent van het totale grensoverschrijdende vervoer. Via de weg werd nog 17 procent getransporteerd. Het spoor kwam uit op circa 4 procent.
Binnenlands vervoer
In het binnenlands vervoer neemt het spoor nog geen procent voor zijn rekening. Binnen Nederland ging 82 procent van de lading over de weg. Over water werd bijna 18 procent van de binnenlandse goederenstromen vervoerd.