Bij de afsluiting van het Platina-programma werd opgemerkt dat er een onvoorstelbare ladingstroom op ons wacht, continentaal. “Zeker vijfmaal zo veel als de maritieme goederenstromen!”
O sorry, dat zinnetje komt uit een artikel dat ik in 1990 schreef naar aanleiding van een speech tijdens een intermodaal event. Toen was het probleem dat er een deus ex machina moest komen om al die stromen te bundelen en via vaarwegen te leiden. Vervoer wordt aantrekkelijk om multimodaal te regelen als je de pallets met spulletjes in grote dozen vervoert, zodat je ze ‘makkelijk’ van het ene naar het andere vervoermiddel kan overzetten.
Gek genoeg is dat voor continentaal vervoer nog belangrijker dan voor vervoer over zee, dat ‘van nature’ al in grote zeeboten gebundeld is. Je moet die continentale wirwar van door-to-door-lijntjes over de landkaart namelijk dwingen tot een logistieke structuur zodat er dikkere stromen ontstaan – hoe dikker hoe mooier. Dus onze deus moest bredere containers toveren, zodat de pallets er beter in zouden passen. Niemand had zin daarin te investeren. Het is ook een beetje sneu als je net allemaal nieuwe, mooie schepen hebt gebouwd waar precies 3, 4 of 5 zeecontainers naast elkaar passen.
En dan verander je de containermaat. Waarom niet de palletmaat veranderd? Nou, dat moeten anderen maar doen.
En toen gebeurde er niets. Totdat 23 jaar later terminalexploitant BCTN en binnenvaartrederij Danser Group elkaar vonden en als aanvulling op een succesvolle samenwerking in de zeecontainerlogistiek palletbrede containers aanschaften en ‘gewoon’ dagelijks continentale diensten gingen aan bieden. Een ijzersterk voorbeeld, even waardevol als zeldzaam.
Helaas nog steeds een uitzondering, tenzij zij binnenkort een substantieel deel van de markt in handen krijgen, dan zal je zien dat je je nek breekt over de investeerders die containers laten bouwen voor het continentaal vervoer. Voorlopig is dit alles theorie, net als 26 jaar geleden.
Is er verder niets veranderd? Nou… het aandeel van de binnenvaart in het achterlandvervoer van zeecontainers is ongeveer het viervou-
dige van de voorspellingen in de rapporten die de noodzaak van de Betuwelijn moesten onderbouwen.
Intussen weten we dus zeker dat de binnenvaart perfect is in te passen in de complexe logistiek van de 21e eeuw. BCTN en Danser laten zien dat als je achterlanddiensten met elkaar kan verknopen en die vervoersstroompjes kriskras over de landkaart kan stroomlijnen, continentaal vervoer over water het logisch gevolg is. De deus is er dus al lang, waar blijft degene die de machina wil bedienen?