- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekEen tijdlijn

Een tijdlijn

- Advertentie -

Delen

10.000 jaar geleden begonnen mensen op diverse plaatsen op de wereld in een collectieve vlaag van innovatiedrang boomstammen uit te hollen toen ze hadden ontdekt dat ze daarmee het drijfvermogen ervan verhoogden en ze zelf met droge voeten een rivier over konden steken.

3.000 jaar voor Christus bouwden de Egyptenaren heuse vrachtschepen en gebruikten huiden als zeil. Ze voeren ermee op zee en op de Nijl.

50 jaar voor Christus creëerden de Romeinen een Rijnvloot, vooral voor militaire doeleinden. Ze werkten samen met de Bataven. Inderdaad, dat zijn onze voorouders, maar dat zijn de Romeinen ook.

Icons_2015_EenPotNat

1896 Gottlieb Daimler en Karl Benz produceren de eerste vrachtauto met benzinemotor.

Eind 19e eeuw zijn er plotseling spoorwegen kriskras door Europa, zeker handig als er geen vaarweg in de buurt is.

1928 De eerste dieseltruck rolt uit de fabriek van Mercedes-Benz.

De Rijnvaart is tot ver in de 20e eeuw veruit de populairste wijze waarop goederen worden vervoerd in Europa.

1963 Door de strenge winter verschuift veel vervoer van het water naar de weg omdat maandenlang  vaarwegen dichtgevroren zijn (dit is een beetje een fabeltje, want het was een proces dat al tientallen jaren bezig was).

Het goederenvervoer neemt met de stijgende welvaart een enorme vlucht, vooral over de weg.

1989 De binnenvaart zet de sector weer op de kaart als volwaardig alternatief voor het ongezond uitdijende wegvervoer.

Het moet anders, dus zet Nederland – een verzameling van stukjes land perfect met elkaar verbonden door waters en vaarwegen – in op het spoor. Er moet en zal een nieuwe spoorlijn voor het goederenvervoer komen.

1998 De Jowi maakt het grote publiek duidelijk wat de binnenvaart allang wist: het schip is het beste alternatief voor de truck. Onderzoek wijst uit dat de binnenvaart geen goed alternatief is zolang je moet verantwoorden dat je een dure spoorlijn aanlegt.

2004 Er komt een einde aan de misleiding van het volk dat de trein het alternatief is voor de vrachtauto. De Betuwelijn wordt aangelegd dus alle flauwekul om daarvoor te pleiten kan in de prullenmand.

2016 Dagblad De Telegraaf komt erachter dat de binnenvaart een goed alternatief kan zijn voor de vrachtauto, want al die files elke dag, daar moet een einde aan komen. Maar de binnenvaart moet wel goedkoper en dat kan mooi door de bemanning eraf te halen en zelfvarende schepen in te zetten. Als er niemand meer aan boord zit, omzeil je mooi de privacywetgeving.

Delen

- Advertentie -

Meer

Vorig artikel
Volgend artikel

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -