- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsEcoLiner combineert LNG met luchtgesmeerde romp

EcoLiner combineert LNG met luchtgesmeerde romp

- Advertentie -

Delen

Bodewes Binnenvaart en binnenvaartonderneming QaGroup lanceren samen een nieuw concept op basis van een Damen EcoLiner die volledig op LNG vaart. De toepassing van vloeibaar aardgas als brandstof wordt gecombineerd met Bodewes’ luchtgesmeerde romp: ‘ACES’. “Samen leiden deze twee innovaties tot een indrukwekkende brandstofbesparing en emissiereductie”, aldus de de binnenvaartwerf van de Damen Shipyards Group uit Millingen.

Modulair concept
De twee bedrijven hebben hun kennis op het gebied van ontwerp en exploitatie gebundeld en bieden klanten een volledig pakket aan bestaande uit scheepsontwerp, scheepsbouw, scheepsmanagement, leasing, financieringsregelingen en hoogopgeleide bemanningen die volgens internationaal erkende kwaliteitsnormen werken. Dat is volgens hen zowel interessant voor zowel grote bedrijven die een transportoplossing zoeken als binnenvaartondernemers.

(illustratie Bodewes Binnenvaart)

“Dit is de milieuvriendelijkste en veiligste manier om producten van onze klanten van A naar B te brengen conform hun normen en specifieke producteisen”, stellen directeur Rob Schuurmans van Bodewes Binnenvaart en CEO Jan Sneekes van de QaGroup. “Het concept zit modulair in elkaar; dus verladers en rederijen kunnen zelf een keuze maken.”
“De ene klant wil misschien een schip inclusief bemanning, de andere alleen een financieringsregeling, terwijl een derde klant misschien alles door ons wil laten verzorgen. We kunnen het concept precies afstemmen op de wensen en behoeften van de klant. Het is een integrale oplossing op het gebied van scheepsbouw, scheepsmanagement en financiering.”

Combineren
De twee Nederlandse ondernemingen kwamen een jaar of vier geleden met elkaar in contact. Bodewes Binnenvaart was toen net begonnen met de ontwikkeling van een emissiearm concept voor de binnenvaart en de QaGroup deed onderzoek naar het gebruik van LNG als alternatieve brandstof. Daarnaast werkte Bodewes Binnenvaart aan ACES, waarmee bij het Maritiem Research Instituut Nederland (MARIN) net op ware grootte de eerste gunstige resultaten waren geboekt. De twee bedrijven ontdekten dat ze met hun systemen hetzelfde doel nastreefden, namelijk brandstof- en kostenbesparing en emissiereductie.
Beide partners zagen het duidelijk voor zich: als deze twee oplossingen konden worden gecombineerd tot één baanbrekend ontwerp, zou dat een nog sterker concept opleveren. “Wij verwachten dat dit nieuwe concept vooral aantrekkelijk zal zijn voor verladers van consumptiegoederen, voor oliemaatschappijen en logistieke bedrijven die streven naar minder vrachtvervoer over de weg en die graag met één partner, één aanspreekpunt willen werken.”

EcoLiner
Hoewel het LNG/ACES-systeem in principe op ieder binnenvaartschip kan worden geïnstalleerd, is het vooralsnog ontworpen voor een schip met een lengte van 110 meter: de EcoLiner, die is gebaseerd op de bekende Damen River Liner 1145. Dit nieuwe schip heeft een bunkercapaciteit van ongeveer 45 kuub LNG en zal door Bureau Veritas volledig worden gecertificeerd.
Het schip vaart volledig op LNG. De Centrale Commissie voor de Rijnvaart en ADN-UNECE hebben, zo melden de initiatiefnemers, al toestemming gegeven om LNG als brandstof te gebruiken op dit schip.

Slim energiebeheer
De EcoLiner wordt uitgerust met vier generatorsets, die alle energieverbruikers van stroom voorzien. Het energiebeheersysteem zorgt voor een efficiënte opwekking, distributie en opslag van energie. Als tijdens de vaart minder vermogen nodig is schakelt het de generatorsets automatisch aan en uit.
Schuurmans: “Een scheepsmotor loopt het zuinigst op 80 procent vollast. Met vier generatorsets zorgt het energiebeheersysteem ervoor dat de motoren inderdaad zo werken. Energie die niet meteen nodig is, kan worden opgeslagen, maar kan ook worden gebruikt om de vracht te verwarmen of te koelen, om water te koelen of de bemanningsverblijven te verwarmen. Bovendien wordt restwarmte gebruikt om energie op te wekken, dus er wordt echt helemaal niets verspild. En daar komt de 15% brandstofreductie vanwege de ACES-romp dus nog bij.”
Uitgebreide tests hebben uitgewezen dat er met de EcoLiner een brandstofbesparing van circa 25 procent te behalen valt.

Maximale inzetbaarheid
Het concept staat borg voor betrouwbaarheid en maximale inzetbaarheid. Dankzij de afzonderlijke generatoren is er sprake van ingebouwde redundantie. Het bijbehorende fullservicecontract van Damen garandeert 365 dagen per jaar maximale inzetbaarheid en service. De technici van Damen kunnen onderhoudswerkzaamheden uitvoeren terwijl het schip vaart.
De partners zijn de markt in Duitsland, België en Nederland al aan het verkennen, maar richten hun blik ook op Brazilië, China en India. Inmiddels hebben al diverse verladers en rederijen wereldwijd positief gereageerd, aldus Bodewes en QaGroup.
“Dit concept geeft verladers de kans om langs ‘groene corridors’ te opereren en tegelijkertijd hun Total Cost of Ownership te verlagen doordat ze uiteindelijk sterk kunnen besparen op transportkosten. Wij willen de markt veranderen. Dit is een vernieuwend, veilig, milieuvriendelijk en kostentechnisch gezien uiterst concurrerend concept. Er is geen enkele reden waarom het in de toekomst niet de norm zou kunnen worden in de binnenvaart”, aldus de partners.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -